Mike Krack, teambaas van het Aston Martin Formule 1-team, moet toegeven dat het ontwikkelingstraject van de AMR24 niet om over naar huis te schrijven is. De auto waar Fernando Alonso en Lance Stroll gebruik van moeten maken wordt met iedere update langzamer, waardoor de druk op het team alsmaar groter wordt.
Het feit dat de vader van Lance Stroll ook direct de eigenaar is van het team, is wellicht geen fijne bijkomstigheid voor Krack. De multimiljardair ziet zijn zoon telkens moeite hebben met de auto, waar hij ieder jaar honderden miljoenen in investeert, waardoor hij wellicht sneller beslist om bepaalde medewerkers weg te sturen. Maar Mike Krack maakt zich daar nog geen zorgen over. De Luxemburger is juist blij dat Stroll Sr. als enige persoon de beslissingen neemt binnen het team.
Dat zorgt er namelijk voor dat ze daarin een voorsprong hebben ten opzichte van andere teams, die wellicht eerst een heel management moeten laten beslissen over bepaalde onderwerpen. Echter brengt het ook druk met zich mee, omdat niemand zeker is van zijn plek - behalve Lance Stroll. Krack heeft daar geen moeite mee, hij is juist van mening dat dit een kracht kan zijn voor Aston Martin.
"Kleine teams zijn heel wendbaar in het nemen van beslissingen. We hebben geluk, we zijn geen bedrijfsstructuur, we zijn geen bedrijfsorganisatie - we hebben één man die heel snel beslissingen kan nemen. En als we dat kunnen behouden, kan dat een aanwinst zijn."
Met de terugval van Aston Martin, dat aan 2023 begon als team dat iedere race een podium kon pakken, maar inmiddels is teruggezakt naar een team dat in de onderste regionen van het middenveld acteert, begint de druk ook op Krack op te bouwen. De Luxemburger legt uit dat hij vanuit Stroll Sr. te horen heeft gekregen dat het op dit moment niet goed genoeg is. Maar dat was ook in 2023 al het geval, toen de prestaties wél om over naar huis te schrijven waren.
"Met de stap die we hebben gedaan van 2022 naar 2023 konden we misschien denken: 'Oh, we kunnen echt snel vooraan staan! Maar begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat we te horen kregen, 'Je werkt in vrede en hebt het goed als je presteert'. Er is hier altijd druk, er is een hoge ambitie, er zijn zeer, zeer ambitieuze doelen. Maar er is ook kennis en begrip van de business van Formule 1 en dat maakt het een geloofwaardig pakket."
Lees het artikel op de mobiele website