Geboorteplaats | Oviedo, Spanje |
---|---|
Geboortedatum | 29/07/1981 (42 jaar) |
Nationaliteit | Spaans |
Lengte | 171 cm |
Gewicht | 68 kg |
Formule 1-carrière |
|
Debuut | 2001, Minardi |
---|---|
Team | Aston Martin |
Racenummer | 14 |
Wereldtitels | 2 |
Overwinningen | 32 |
Polepositions | 22 |
Wereldkampioenschap |
|
2023 | 4e |
2022 | 9e |
2021 | 10e |
2018 | 11e |
2017 | 15e |
2016 | 10e |
2015 | 17e |
2014 | 6e |
2013 | 2e |
2012 | 2e |
2011 | 4e |
2010 | 2e |
2009 | 9e |
2008 | 5e |
2007 | 3e |
2006 | 1e |
2005 | 1e |
2004 | 4e |
2003 | 6e |
2001 | 23e |
Fernando Alonso is een tweevoudig wereldkampioen in de Formule 1, die in 2024 uitkomt voor het Aston Martin F1 Team. De Spanjaard wist in 2005 en 2006 naar de titel te snellen, door Michael Schumacher te verslaan, terwijl hij voor Renault reed. Sinds die titels heeft Alonso geen enkel kampioenschap meer gewonnen, maar door veel kenners wordt hij nog altijd gezien als een van de beste coureurs aller tijden.
In 2001 maakte Fernando Alonso zijn debuut in de Formule 1, tijdens de Grand Prix van Australië. Alonso werd al direct gezien als een groot talent, maar strijden voor de titel kon nog niet, aangezien Michael Schumacher en Ferrari dominant waren in de koningsklasse van de autosport. Toch hoefde Alonso niet heel lang te wachten voor hij voor het eerst het kampioenschap kon winnen.
Vier jaar na zijn debuut wist hij voor het eerst de titel te pakken, waarna hij een jaar later wederom het kampioenschap won. Er werd de Spanjaard een grootste toekomst voorspeld, maar door verkeerde keuzes verliep zijn carrière anders dan hij zelf had voorgesteld.
Alonso heeft namelijk veel teams versleten in zijn tijd als Formule 1-coureur. Zo begon hij bij Minardi, maakte hij een jaar later de overstap naar Renault, waarna hij in 2007 een jaartje bij McLaren ging rijden en teamgenoot werd van rookie Lewis Hamilton. Daar ging het helemaal mis tussen Hamilton en Alonso, die elkaar het bloed onder de nagels vandaan haalden, waardoor hij al snel weer vertrok bij Mclaren.
In 2008 keerde Alonso weer terug bij Renault, maar daar werd hij niet succesvol en wilde hij een overstap maken, dit keer naar Scuderia Ferrari. Daar wist de Spanjaard nog enkele races te winnen en hij drie keer als tweede eindigde in het kampioenschap. Maar een titel winnen lukte hem niet, waarna hij een McLaren terugkeer verkoos boven een langer verblijf bij Ferrari.
Bij McLaren maakte Alonso fikse ruzie met Honda, waarna hij besloot te vertrekken uit de Formule 1. In die jaren wist hij Le Mans twee keer te winnen en deed hij mee aan de Indy 500, maar al snel kon hij de F1 niet weerstaan, waardoor hij in 2021 terugkeerde bij Alpine. Hier heeft hij twee jaar naast Esteban Ocon gereden, maar liep dat ook op niks uit. Uiteindelijk maakte hij de overstap naar Aston Martin, waar hij de teamgenoot werd van Lance Stroll.
Bij Aston Martin wist Alonso aan het begin van 2023 eindelijk weer mee te strijden om podiums, maar een overwinning scoren was niet mogelijk tegenover de dominante Max Verstappen en Red Bull Racing.