Mark Rushbrook, de grote baas van Ford Performance, heeft zich uitgelaten over een mogelijk vertrek van Max Verstappen bij Red Bull Racing. Vanaf het 2026 Formule 1-seizoen gaat Ford samen met Red Bull Powertrains de motoren ontwikkelen voor het Oostenrijkse team, waar Verstappen ook gebruik van zal maken. Althans, dat is op dit moment de verwachting.
Binnen Red Bull heerst er namelijk het vertrouwen dat de Nederlander in 2026 gewoon voor het team uit Milton Keynes uit zal komen, waarbij Oliver Mintzlaff - de grote sportbaas binnen Red Bull GmbH - duidelijk maakte dat de viervoudig wereldkampioen helemaal nergens heen zal gaan voor 2028. Maar toch blijven er twijfels.
Mocht de langverwachte update van Red Bull in Imola niet werken als gehoopt, kan het weleens betekenen dat Verstappen besluit om zijn heil ergens anders te zoeken en daarmee zijn huidige werkgever te verlaten. En dat kan weer grote gevolgen hebben voor Ford, dat vanaf 2026 instapt. Want als Verstappen vertrekt, is de kans groot dat Red Bull nóg verder terugzakt dan nu al het geval is. En het is nog maar de vraag of Ford daar onderdeel van wil zijn.
Als Motorsport.com aan de Ford-baas vraagt of de Amerikaanse motorpartner van Red Bull Racing denkt aan het stoppen van de samenwerking als Verstappen vertrekt, maakt Mark Rushbrook duidelijk dat dat absoluut niet het geval is. Ford blijft in 2026 samen met Red Bull motoren produceren - met of zonder Verstappen.
"Overal waar we racen willen we het beste team hebben met de beste coureurs en de beste mensen. Maar hebben we de deal getekend voor één persoon in het bijzonder? Nee, want we weten dat het een langetermijncontract is en dat die mensen zullen veranderen. We wisten dat van Christian Horner, van Adrian Newey, van de coureurs en sommigen zijn al veranderd voordat we op het circuit waren", begint Rushbrook.
"Willen we Max in de Red Bull-Ford zien voor 2026 en daarna? Natuurlijk. Hij is een kampioen. Hij is een geweldig persoon en hij verheft het hele team met hem, maar lopen we weg als Max het team verlaat? Nee. We zijn toegewijd."
Lees het artikel op de mobiele website