BREAKING: Red Bull verdenkt McLaren van het vullen van banden met water

| door R. Willems

Auto, Motor und Sport heeft een enorme scoop naar buiten weten te brengen. Red Bull Racing is al maanden het voordeel kwijt dat ze aan het begin van het seizoen hadden, waar McLaren al sinds de Grand Prix van Miami de beste auto van het veld heeft. Sindsdien heeft het Oostenrijkse team meerdere klachten ingediend bij de FIA, waarbij ze van mening waren dat McLaren niet eerlijk handelde.

Zo dacht Red Bull dat McLaren iets vreemds deed met hun voorste remmen, waarbij de inlaten werden opengezet tijdens de races. Daarna heeft Red Bull geklaagd over de voorvleugel van McLaren, waarna ook de achtervleugel bekritiseerd werd en bij dat laatste geval vond de FIA inderdaad dat McLaren te ver was gegaan. Maar er is een weer een nieuw verhaal: Red Bull denkt dat McLaren - en wat andere teams - water in hun banden stoppen voor de race.

Het klinkt heel bijzonder, aangezien water uiteraard zwaarder is dan lucht en gewicht ervoor zorgt dat een Formule 1-auto langzamer rijdt. Maar toch is er bij Red Bull serieuze zorg dat McLaren hun banden voor de race vult met water, zodat deze niet oververhitten en langer mee kunnen gaan. Hiermee kunnen Lando Norris en Oscar Piastri harder pushen en langer doorrijden dan Max Verstappen, wat ze een groot voordeel oplevert over langere afstand.

Lees ook

Red Bull heeft het zelf ook geprobeerd

Overigens lijkt dit storm in een glas water te zijn, aangezien AMuS al meldt dat de FIA van dit verhaal op de hoogte was in de Verenigde Staten en in Mexico, waar ze de teams - die Red Bull verdacht dit trucje te gebruiken - extra hebben gecontroleerd. Daar werden geen verdachte werkzaamheden aangetroffen, waardoor het voor de FIA eigenlijk niet nodig is om nog verder te onderzoeken.

Maar hoe komt het dat Red Bull hier überhaupt op is gekomen? Volgens het Duitse medium heeft het team van Max Verstappen hier in het verleden al mee geëxperimenteerd, maar werd het toen snel illegaal verklaard door de FIA. Bij Red Bull is men bang dat een aantal vertrokken ingenieurs - naar onder andere McLaren - dit trucje opnieuw hebben proberen te implementeren en daar nu wel in geslaagd zijn.

Het is nu wachten op een reactie van de FIA, maar in de paddock gaat het geluid dat het een non-probleem is.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen