BREAKING: Stewards doen uitspraak over incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton

| door I. van den Berg

De stewards in Hongarije hebben een beslissing genomen over het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in bocht vijf tijdens de Grand Prix van Hongarije.

Verstappen begon de race op de Hungaroring vanaf een schamele achtste plaats en moest vanaf daar een een inhaalrace beginnen. Bij de start van de race verloor de regerend wereldkampioen echter een plekje en viel hij terug naar P9. Wat volgde waren enkele mooie inhaalacties van Verstappen bij het remmen voor de chicane van bocht zes en zeven.

Na zijn eerste stop van de race viel Verstappen opnieuw ver terug en kon zijn inhaalrace opnieuw beginnen. Bij die tweede inhaalrace kwam Verstappen vast te zitten achter een groot groepje coureurs waar ook Ferrari-coureur Lewis Hamilton deel van uitmaakte. Het was overduidelijk dat Verstappen op zijn verse banden een stuk meer snelheid had dan Hamilton en dus reed Verstappen op enkele plekken hele andere lijnen.

Dat deed Verstappen om erachter te komen waar hij Hamilton mogelijk zou kunnen inhalen. Uiteindelijk koos Verstappen voor bocht vier, waar hij een zeer gewaagde inhaalactie plaatste aa de binnenkant bij Hamilton. De Brit ging op zijn beurt buiten de baan en verloor de positie aan Verstappen. Al snel werd duidelijk dat de stewards het incident zouden onderzoeken en na de race met een oordeel zouden komen.

Lees ook

Stewards nemen beslissing over incident tussen Verstappen en Hamilton

Dat is er nu dus gekomen en de stewards hebben besloten om geen straf uit te delen aan Verstappen voor zijn akkefietje met Hamilton in bocht vier. Als uitleg voor hun besluit schreven de stewards het volgende:

"De stewards luisterden naar de coureur van wagen 1 (Max Verstappen), teamvertegenwoordigers en video- en in-car videobewijsmateriaal. De coureur van wagen 44 (Lewis Hamilton) zag af van zijn recht om de hoorzitting bij te wonen.

"De coureur van Auto 1 verklaarde tijdens de hoorzitting dat hij met versere banden wat momentum had gewonnen op Auto 44 bij het uitkomen van bocht 3 en dat hij dit momentum gebruikte om aan de binnenkant bocht 4 in te gaan. Hij verklaarde verder dat hij zijn auto volledig onder controle had en dat hij verder naar de binnenkant had kunnen blijven om ruimte te laten voor auto 44 bij het uitkomen van de bocht.

"Hij zei echter dat hij, omdat auto 44 van de baan was gegaan, ervoor koos om de hele baan te gebruiken bij het uitkomen van de bocht. De teamvertegenwoordiger van wagen 44 bevestigde dat er geen contact was tussen beide auto's en verklaarde verder dat de bestuurder van wagen 44 ervoor koos om geen poging te doen om op de baan te blijven.

"Rekening houdend met dit alles, stellen de stewards vast dat er geen contact was en dat het incident niet kwalificeert als het van de baan drukken van een andere auto ondanks de ambitieuze aard van de inhaalpoging en ondernemen geen verdere actie."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen