Voorafgaand aan het seizoen klonk het bij Ferrari alsof de SF-23 de terugkeer van de F2002 was, waar Michael Schumacher dominant het kampioenschap mee won. Maar na twee races is het vertrouwen bij Ferrari al helemaal verdwenen.
Na de Grand Prix van Bahrein was Fred Vasseur nog zeker dat de SF-23 een geweldige auto was, maar dat het team gewoon de set-up niet in orde kreeg op een 'abnormaal' circuit. De Italiaanse bolide zou in Jeddah veel beter voor de dag komen, doordat de banden minder slijten op het asfalt en de rechte lijnsnelheid van de Ferrari hier goed van pas zou komen.
Maar niks bleek minder waar. Carlos Sainz en Charles Leclerc waren in Saoedi-Arabië langzamer dan in Bahrein. Het duo verloor gemiddeld 1.3 seconde per ronde ten opzichte van Max Verstappen en Sergio Pérez, waardoor ze niet verder kwamen dan een zesde en zevende plaats.
Als Leclerc, die na twee races op zes punten staat, voor de camera van Sky Sports F1 verschijnt, luidt de Monegask de noodklok. Volgens de nummer twee van het vorige kampioenschap moet er veel, héél veel gebeuren, wil Ferrari weer vooraan meedoen.
"Hoe veel werk moet er verricht worden om jullie weer terug in dit titelgevecht te krijgen?", vroeg Nathalie Pinkham aan Leclerc, die haar met een stoïcijnse blik aankeek en simpelweg antwoordde: "Veel. Heel erg veel."
Als Leclerc gevraagd wordt waar de meeste verbetering geboekt moet worden, geeft Leclerc een deprimerende reactie voor iedereen die Ferrari een warm hart toedraagt.
"Ze zijn sneller op de rechte stukken en ze zijn sneller in de bochten. Dus er moet overal wat gebeuren", aldus Leclerc.
Volgens Fred Vasseur, teambaas van Ferrari, komt het team met updates in Melbourne. De Fransman laat wel weten dat het zeker niet genoeg zal zijn om weer mee te strijden om overwinningen. De SF-23 gaat wellicht het hele jaar niet kunnen tippen aan de snelheid van de RB19: "Maar het potentieel dat er is, zal misschien niet genoeg zijn om Red Bull te pakken", aldus Vasseur.
Lees het artikel op de mobiele website