Red Bull Racing en Ferrari hebben een klacht ingediend bij de FIA, nadat ze van mening waren dat McLaren en Mercedes een illegale voorvleugel gebruikten. Volgens de concurrenten van de beschuldigde teams zouden de voorvleugels te veel buigen onder hoge snelheid, wat volgens de regels niet toegestaan zou zijn. Maar vanuit de FIA kregen Red Bull en Ferrari een vervelend bericht terug.
Het motorsportorgaan liet namelijk weten dat zij - op korte termijn - geen actie zouden ondernemen. Mercedes en McLaren zijn telkens door alle tests gekomen als het gaat om de voorvleugels, waardoor de FIA geen reden ziet om een regelverandering door te voeren. En dat zorgt er weer voor dat Red Bull ook een eigen flexibele voorvleugel gaat ontwikkelen.
In Azerbeidzjan laat Christian Horner weten dat hij meer duidelijkheid had verwacht vanuit de FIA. In 2021 werden er zeer strenge regels geïntroduceerd omtrent vleugels, nadat Mercedes had geklaagd over een flexibele achtervleugel van Red Bull Racing en Horner vraagt zich af waarom er nu geen duidelijkheid gegeven werd door de FIA.
"We hebben het iets recenter dan tien jaar geleden ook al meegemaakt, ik denk drie jaar geleden", begint Horner in Baku. "Maar ik denk dat wat cruciaal is voor elk team, zoals met al deze dingen, is altijd duidelijkheid - is iets acceptabel, of is het dat niet? Als het aanvaardbaar wordt geacht, moedigt dat je natuurlijk aan om zelf soortgelijke oplossingen na te streven."
Tijdens de Grand Prix van België heeft de FIA camera's geplaatst op de voorvleugels van een aantal teams, om te kijken of ze te ver doorbuigen. Volgens Horner laat dat zien dat het motorsportorgaan genoeg informatie heeft verzameld over de vleugels en dat ze dus zeker zijn van hun zaak dat de regels tot nu toe niet overtreden zijn. En dat betekent dat Red Bull ook een flexibele voorvleugel zal gaan introduceren.
"De regelgevende instantie heeft natuurlijk alle informatie. Ze hebben de analyse dat ze onlangs camera's op veel auto's hebben geplaatst. Dus ik denk dat ze die gegevens verzameld hebben. En zoals ik eerder al zei: als het aanvaardbaar wordt geacht, wat zo is, dan gaan wij die route ook volgen."
Lees het artikel op de mobiele website