De FIA heeft zich niet populair gemaakt bij de volgers van de Formule 1, na het uitgegeven statement over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. In een gezamenlijke poging om duidelijkheid te zoeken bij de FIA hebben Red Bull Racing en Ferrari aandacht gevraagd voor de flexibele voorvleugels bij de auto's van hun concurrenten, waarbij vooral de vleugel van McLaren stof doet opwaaien.
Lando Norris en Oscar Piastri maken gebruik van een auto waarvan de voorvleugel buigt op hoge snelheid. Dit zorgt ervoor dat er weinig luchtweerstand is op de rechte stukken en ze daar dus aerodynamisch voordeel bij hebben. Als de auto's door een bocht gaan - en de snelheid dus aanzienlijk lager ligt - blijft de vleugel rechtop staan en zorgt het voor downforce. Zo heeft McLaren twee voordelen, zonder er een nadeel bij te ondervinden. En dat is voor Red Bull en Ferrari een beetje te gek.
Het is namelijk niet toegestaan om de voorvleugels te ver door te laten buigen en in de ogen van de concurrenten van McLaren doen zij dat wel. Maar de FIA heeft inmiddels aangegeven dat zij voorlopig niks gaan doen aan deze rel. Het bestuursorgaan kwam met een statement, waarin ze duidelijk maakten dat de vleugel van McLaren door de test is gekomen en daarom legaal is in hun ogen. Echter maakte de FIA ook bekend dat áls andere teams nu met opzet een dergelijke vleugel namaken er wellicht wél een regelwijziging gaat komen.
Lees ook
Helmut Marko doet onthulling over problemen RB20: 'Dat is extreem'
'Max Verstappen wil Red Bull Racing zo snel mogelijk verlaten en denkt zelfs aan bizarre vervolgstap'
Woede om FIA-statement
En daar zijn veel fans kwaad om. Zij vinden het vreemd dat McLaren zonder problemen gebruik mag maken van een 'illegale' voorvleugel, maar als andere teams dat ook willen gaan doen, er gedreigd wordt met een regelwijziging. Op X laat onder andere Olav Mol weten dat hij er met zijn pet niet bij kan.
"Dit is zo'n gok van de FIA. Ze zeggen eigenlijk: "Het is legaal volgens de regels, maar als het een probleem wordt, maken we misschien nieuwe regels om het te stoppen". Dus als je een team bent dat het al doet, dan ben je goed bezig! De FIA zegt dat het legaal is, dus je zit goed. Maar als je een team bent dat het niet doet, wat doe je dan? Geef je je windtunneltijd en je budget uit om je eigen oplossing te ontwikkelen, waarna de FIA het later mogelijk illegaal maakt als zij dat nodig vinden? Misschien zou dit zonder budgetplafond kunnen werken. Maar dit is zo'n zwakke verklaring naar mijn mening. Toon wat tanden en maak een duidelijke verklaring", aldus de Red Bull-insider 'Dr Obbs' op X.
Ook Olav Mol snapt niet dat de FIA niet nu al actie onderneem: "Je vraagt je af hoe de FIA niet ziet dat de McLaren- en Mercedes-voorvleugels beduidend meer flexen dan die van Ferrari en Red Bull."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties