Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de samenwerking die zijn team vanaf 2026 aangaat met autofabrikant Ford. Volgens de Brit is de Amerikaanse fabrikant een goede match voor Red Bull, omdat de fabrikant, anders dan Porsche, geen invloed wil uitoefenen binnen de formatie uit Milton Keynes.
Vanaf 2026 gaat Red Bull haar eigen motoren ontwikkelen. Daarvoor heeft de Oostenrijkse equipe een eigen motorcampus gebouwd in Milton Keynes en zijn er tientallen Mercedes-medewerkers overgenomen. Buiten de nieuwe fabriek en het nieuwe personeelsbestand moet ook de samenwerking met Ford ervoor zorgen dat alles vanaf 2026 in goede banen loopt.
"Onze motorcampus is ingericht als een soort startup. Alle materialen zijn aanwezig en alle nieuwe engineers hebben de Red Bull-filosofie in hun hoofd zitten", begint Horner, in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport.
Volgens Horner kon een dergelijke samenwerking met Ford alleen doorgang vinden als de motorreglementen zouden worden bevroren tot en met 2025. De Britse teambaas neemt dan ook alle credits voor de ontwikkelingsban van de autosportbond. "Ik heb veel tijd en moeite gestoken in de ontwikkelingsban tot en met 2025. Als de ban er niet was gekomen, dan hadden we geen tijd gehad om onze hele campus uit de grond te stampen."
Tot en met 2025 zal autofabrikant Honda zowel Red Bull als AlphaTauri voorzien van motoren. Vanaf 2026 trekt Honda zich terug als motorfabrikant van de beide teams.
De deal met Ford was een aantal maanden terug nog ondenkbaar. Toen had het er namelijk alle schijn van dat Red Bull met Porsche in zee zou gaan. Toch liep die deal uiteindelijk op niets uit nadat de Duitse fabrikant te veel invloed wilde binnen Red Bull. Naar verluidt zouden Red Bull-prominenten, waaronder Horner, daar toen een stokje voor hebben gestoken.
"We hebben nu de juiste partner gevonden in Ford. Zij nemen namelijk niet de hele hand als je een vinger geeft", aldus Horner.
Lees het artikel op de mobiele website