Tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada kende Max Verstappen een probleem aan zijn Red Bull Racing RB20. De Nederlander verloor vermogen en moest het grootste deel van de training in de garage doorbrengen. Naderhand werd duidelijk dat het om een kapotte MGU-K zou gaan, welke vlak voor de start van die training in zijn auto geplaatst was.
Volgens Verstappen had die kapotte MGU-K voor veel schade opgeleverd, maar dat was nog niet het ergste. De drievoudig wereldkampioen maakte bekend dat hij later dit seizoen een gridstraf zou moeten pakken, omdat de MGU-K niet meer te gebruiken was. Hoe de rest van de motor er precies aan toe was, was nog niet duidelijk, maar Verstappen vreesde het ergste, liet hij in Canada weten.
"De rest van de motor is veilig, maar het is niet wat je wil bij de introductie van een nieuw apparaat. Het heeft ook veel schade aangericht. Ik weet al dat ik tijdens het seizoen een straf zal moeten uitzitten", aldus de Red Bull-coureur in Montreal.
Inmiddels zijn we twee weken verder en hebben we nog altijd niks vernomen vanuit Red Bull of Honda. De staat van de aangetaste motor van Max Verstappen is nog niet duidelijk, maar Christian Horner heeft een korte update gegeven in Barcelona. Volgens de Red Bull-baas zijn de mannen en vrouwen in de Honda-fabriek in Sakura hard aan het werk om te redden wat er te redden valt. Binnenkort zal de Japanse fabrikant een rapport uitbrengen, waaruit duidelijk zal worden welke onderdelen nog te gebruiken zijn, de rest van het seizoen.
"De volledige motor is teruggevlogen naar Japan en daar zullen onze collega's van Honda alles controleren en een rapport opmaken. De informatie uit dat rapport zullen we de komende weken ontvangen", aldus Horner. De Brit verwacht snel duidelijkheid, maar het feit dat het zo lang duurt, betekent niet veel goeds voor Max Verstappen...
Lees het artikel op de mobiele website