Christian Horner hint op ingrijpende verandering: 'Weer relevant geworden'

| door I. van den Berg

Red Bull-teambaas Christian Horner denkt dat de Formule 1 in de toekomst terug kan keren naar V8- of zelfs V10-motoren. Dat moet volgens de Brit mogelijk worden door de invoering van biobrandstof.

Vanaf 2026 zal de Formule 1 gebruik gaan maken van een stuk duurzamere brandstof. Deze brandstof moet ervoor zorgen dat de Formule 1 klimaatneutraal de wereld rond kan reizen. Naast de Formule 1 moeten alle FIA-raceklassen voor 2030 ook klimaatneutraal zijn.

De laatste keer dat de Formule 1 gebruikmaakte van V10-motoren was in 2006. Een jaar later werd de V8-motor geïntroduceerd en zou die motor in gebruik blijven tot en met 2013. Vanaf 2014 maakt de Formule 1 gebruik van 1,6-liter V6-hybride motoren.

Lees ook

Verbrandingsmotor

Honda zal na 2025 niet van de Formule 1-grid verdwijnen. Sterker nog, de Japanse fabrikant gaat vanaf 2026 in zee met een concurrent van Red Bull, Aston Martin. Volgens Horner laat de 'terugkeer' van Honda zien dat er in de toekomst een verandering kan plaatsvinden op motorisch vlak.

Honda committeert zich namelijk aan de Formule 1 voor langere tijd terwijl er gebruik wordt gemaakt van een verbrandingsmotor. "Ik denk dat de terugkeer van Honda laat zien dat de verbrandingsmotor nog niet dood is", zegt Horner. "Toen Honda zich terugtrok uit de Formule 1 deden ze dat vanwege de elektrificatie van de sport."

Lees ook

Terugkeer V10-motor?

De Formule 1-motoren bevatten momenteel 10% duurzame brandstof. In de toekomst zal dat percentage echter worden vertienvoudigd. In 2026 zullen motoren namelijk met 100% duurzame brandstof rijden. Horner denkt dat die route ervoor kan zorgen dat de V8- of V10-motoren kunnen terugkeren naar de Formule 1.

"Ik denk dat de route die de Formule 1 nu opgaat ervoor kan zorgen dat verbrandingsmotoren weer relevant worden. Dat terwijl zoiets eerder niet echt op de planning stond. Misschien gaan we wel terug naar V8- of V10-motoren die volledig klimaatneutraal zijn", aldus Horner.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen