Red Bull Racing is al enkele maanden niet meer de dominante kracht in de Formule 1. Wie dat aan het begin van het seizoen had gezegd, werd voor gek verklaard. Het Oostenrijkse team wist de openingsrace met overmacht te winnen, waarbij Max Verstappen een voorsprong van 22 seconden had op teamgenoot Sergio Pérez, die op zijn beurt weer drie seconden voor Carlos Sainz bleef. Maar sindsdien is alles bergafwaarts gegaan met Red Bull.
De overwinningen, die het team aaneen reeg in 2023 en het begin van dit jaar, zijn inmiddels gestopt en komen vooral bij McLaren en Mercedes terecht. Volgens Christian Horner is dat het mooie aan de Formule 1. Waar iedereen voorafgaand aan 2024 dacht dat Red Bull met speels gemak naar de titel zou scheuren, is het team nu ineens geen favoriet voor het kampioenschap meer. En dat zal Formule 1-baas Stefano Domenicali tevreden stemmen.
Horner laat na de Grand Prix van Nederland, waarin Max Verstappen met 23 seconden 'verloor' van Lando Norris, weten dat Red Bull eerder dit jaar een aanvraag heeft ontvangen vanuit Domenicali. De Italiaan hoopte dat Red Bull het wat rustiger aan zou gaan doen, zodat de sport weer spannender zou worden. Inmiddels is dat niet meer nodig, wat volgens Horner laat zien hoe snel dingen kunnen veranderen in de koningsklasse van de autosport.
"Het laat zien dat dingen heel snel kunnen gaan. We wonnen races met 20, 25 seconden voorsprong en Stefano [Domenicali] vroeg ons om het rustiger aan te doen in de eerste vijf races. Het kan dus heel snel veranderen, en dat betekent dat het ook de andere kant op kan veranderen", is Horner positief bij Motorsportweek.
Dat McLaren in slechts enkele updates het gat naar Red Bull volledig gedicht heeft - en inmiddels voorbij is aan het team van Max Verstappen - laat zien dat Red Bull met een aantal updates ook weer vooraan kan staan. Maar daarvoor moet het wel eerst wat problemen oplossen, weet ook Horner. In Zandvoort werd weer duidelijk dat de RB20 niet naar behoren werkt, zoals het in het begin van het jaar wel deed.
"We weten dat we een probleem hebben, dat hoor je zeker bij Max, hij had niet het gevoel dat de auto reageerde op wat hij wilde. Ik denk dat we in staat moeten zijn om dat te vertalen naar een set-up die onder alle omstandigheden met deze banden werkt."
Lees het artikel op de mobiele website