Max Verstappen en Sergio Pérez hebben al enkele weken problemen met hun Red Bull-bolide. De RB20 doet niet wat her zou moeten doen en dat zorgt ervoor dat beide kampioenschappen op die manier in gevaar komen. Maar wat is het probleem precies met de auto van Max Verstappen? Christian Horner legt het uit.
In Italië werd duidelijk dat Red Bull Racing een fundamenteel probleem heeft met de 2024-bolide. Na de kwalificatie is Max Verstappen met zijn ingenieurs in de data gedoken, waaruit ze op konden maken dat er iets niet klopte met de auto. Hierdoor is de balans in de RB20 ver te zoeken en kan Verstappen niet voluit gaan op het circuit.
Dat klinkt erg vervelend, maar een goed beeld krijgen we er niet bij als buitenstaander. Maar Red Bull-baas Christian Horner heeft wat meer inzichten gegeven in de problemen die Max en Pérez ondervinden. Volgens de Brit hebben de coureurs de meeste problemen op het moment dat ze een bocht aansnijden. Op dat moment ontstaat er een balansprobleem, waardoor er tijd verloren wordt in de bochten.
"Er is een balansprobleem met de auto waardoor de coureurs zich niet kunnen inzetten bij het ingaan van de bochten. De achterkant probeert uit te stappen en als je de achterkant weet te kalmeren, doe je dat door het probleem naar de voorkant te verleggen. Dan creëer je onderstuur en op die manier gaan ook de banden kapot", zo legt Horner het probleem van de RB20 uit bij Autosport.
In de ogen van Horner heeft Red Bull Racing deze problemen wellicht op zichzelf afgeroepen. In de winterperiode heeft het team het roer volledig omgegooid en een extreme versie van de RB19 de baan opgestuurd. Dat leek in het begin geweldig te werken, maar inmiddels is duidelijk dat de RB20 wellicht té extreem is ontwikkeld. Als ze de kampioensauto van vorig jaar op een normale manier hadden doorontwikkeld, waren deze problemen er misschien niet geweest.
"Wat we echt moeten doen is de aerodynamische kaart aan de praat krijgen. Als je naar de McLaren kijkt, lijkt het bijna een evolutie van de auto van vorig jaar, een veel simpelere auto dan de onze. Misschien zijn we een beetje te complex geworden en moeten we een paar dingen vereenvoudigen."
"We hebben op bepaalde gebieden het plafond bereikt en de auto is losgekoppeld. Soms is het misschien beter om iets minder downforce te hebben, maar over het algemeen een betere balans, wat zorgt voor een betere rondetijd, een betere degradatie en een beter bandenmanagement", aldus Horner.
Lees het artikel op de mobiele website