Christian Horner zag Max Verstappen diskwalificatie vermijden tijdens GP Imola

| door R. Willems

Volgens Christian Horner heeft Max Verstappen een diskwalificatie op het nippertje weten te vermijden, tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Nederlander mocht starten vanaf de pole position en wist in het begin de concurrentie ver achter zich te houden. Maar hoe langer de race duurde, hoe dichter Lando Norris bij Verstappen kwam. Uiteindelijk eindigde de McLaren-coureur op slechts zeven tienden van de Limburger.

Verstappen wist de race op Imola alsnog naar zich toe te trekken, al leek het er in de laatste vijftien rondjes niet meer op dat dat mogelijk zou zijn. Norris was gemiddeld acht tienden per ronde sneller dan de Red Bull RB20 en kwam met rassenschreden dichterbij. Pas toen de kersvers GP-winnaar in de vuile lucht van de Red Bull kwam, stagneerde zijn opmars en wist Verstappen de Brit op te vangen. Maar volgens Christian Horner had de race niet héél veel langer moeten duren.

De Red Bull-teambaas meent dat Verstappen de race dan niet meer gewonnen had. Niet omdat Norris zoveel sneller was en hem met één ronde extra had gehad, wat de Brit zelf wel denkt, maar omdat Verstappen anders wellicht gediskwalificeerd had kunnen worden. Tegenover onder andere GPBlog laat Horner weten dat Verstappen 'kwetsbaar' zou zijn geweest vanwege het aantal brandstof aan boord.

"We zouden kwetsbaar zijn geweest wat brandstof betreft, dus het is gelukt", zo laat Horner na de race op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari weten. Als een coureur aan het einde van een race niet genoeg brandstof in zijn tank heeft om een monster af te nemen, wordt diegene gediskwalificeerd. Dit gebeurde onder andere met Sebastian Vettel, tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021. Daar eindigde de viervoudig wereldkampioen op de tweede positie, maar hij werd later uit de race gehaald, omdat zijn Aston Martin niet genoeg brandstof meer aan boord had...

Lees ook

Geen harde band getest

Dat Max Verstappen het zo lastig had in de race, kwam volgens Christian Horner deels door het feit dat Red Bull geen enkele informatie had over hoe de harde band zou reageren op de RB20. Op vrijdag, toen de auto van Max Verstappen totaal niet deed wat hij wilde, heeft Red Bull Racing besloten om twee sets van de harde band heel te laten voor de race, maar dat zorgde ervoor dat ze 'blind' aan de tweede stint van de Grand Prix begonnen. Dat had het team beter anders kunnen doen, meent de Brit.

"Achteraf gezien denk ik dat we vrijdag misschien beter op de harde band hadden kunnen rijden. We hadden ervoor gekozen om twee nieuwe harde banden mee te nemen in de race en misschien was het beter geweest om de informatie over de band te krijgen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen