Het feit dat Max Verstappen en Red Bull momenteel de dienst uitmaken in de Formule 1, is niet goed voor de groei van de sport. Echter, de sport is ondanks het feit dat er 'maar' 22 keer per jaar wordt geracet een van de hardst gegroeide sporten in de wereld.
Verstappen stevent af op zijn derde achtereenvolgende wereldtitel. Die kan hij tijdens de sprintrace in Qatar behalen door slechts drie punten te behalen. Mocht dit de Nederlander lukken, dan is dat met nog zes races te gaan het vroegste dat een coureur ooit het kampioenschap wist te winnen.
Red Bull heeft daarentegen al een kampioenschap in handen en ook dat was voor een team het vroegste dat er ooit een constructeurskampioenschap is behaald. Goed nieuws voor de Verstappen- en Red Bull-fans, maar volgens een rapport van Buzz Radar niet goed voor de Formule 1 als geheel.
Het medium onderzocht ruim 70 miljoen posts van fans en andere (ver)meldingen op sociale media. Daaruit blijkt dat de Formule 1 in de eerste vijf maanden van 2023 meer dan 70% minder verkeer heeft gehad dan in dezelfde periode in 2022.
Verder heeft de sport in de eerste vijf maanden van 2023 meer dan 46% minder nieuwe volgers weten te vergaren ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Ook is er meer dan 64% minder bereik ten opzichte van de eerste vijf maanden van afgelopen seizoen.
Naast de afgenomen hoeveelheid verkeer heeft Buzz Radar ook weten te achterhalen dat er dit seizoen een stuk meer negatieve woorden worden gebruikt dan afgelopen seizoen. Hierbij moet gedacht worden aan woorden als 'saai' of 'irritant'. Afgelopen seizoen hadden woorden als 'interessant' en 'spannend' nog de overhand op de sociale media-kanalen van de Formule 1.
Maar hoe kan het dat de sport ineens zo'n dip meemaakt? Dat is volgens Buzz Radar toe te schrijven aan de dominantie van Verstappen en Red Bull. Of zoals het medium het zegt 'single team domination'. In de afgelopen twaalf maanden werden er slechte twee races niet gewonnen door Red Bull.
Dat er tijdens een dominante periode minder verkeer is in de Formule 1, is echter geen nieuw iets. Toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton tussen 2018 en 2020 domineerde, zag de Formule 1 haar internetverkeer namelijk ook drastisch kelderen.
Ondanks de negatieve lading die het rapport van Buzz Radar met zich meebrengt, weet het medium ook iets positiefs te melden. De Formule 1 heeft haar publiek namelijk immens weten te laten groeien in de afgelopen tien jaar. Zo sterk zelfs dat er slechts twee sportevenementen boven de Formule 1 staan.
Dat zijn de Indian Premier League (groei van 208%) en de UEFA Champions League (groei van 112%). De Formule 1 maakte in de afgelopen tien jaar een groei van 80% mee. Concluderend valt er uit het rapport op te maken dat de Formule 1 een van de snelst groeiende sociale kanalen van alle grote sporten is, ondanks de huidige dominantie van Verstappen en Red Bull.
Lees het artikel op de mobiele website