F1-eigenaar Liberty Media breidt opnieuw uit: meerderheid van Formule E-aandelen in handen

| door I. van den Berg

Liberty Global, een dochteronderneming van de baas van de Formule 1, heeft 65% van de aandelen van de Formule E in handen gekregen. Liberty Global heeft de aandelen namelijk overgenomen van Warner Bros Discovery, dat schijnbaar graag van de aandelen af wilde.

In 2017 kocht Liberty Media de Formule 1 van Bernie Ecclestone. Sindsdien is de sport in rap tempo gegroeid en zijn er van over de hele wereld nieuwe fans, sponsoren en circuits bijgekomen. Ook zijn de kijkcijfers sinds de overname van het Amerikaanse mediaconglomeraat enorm gegroeid.

Achteraf gezien was de overname van de Formule 1 door Liberty Media dus een goede zet, maar toch is er nog altijd kritiek op de nieuwe baas van de koningsklasse van de autosport. Veel fans zijn het namelijk niet eens met het feit dat Liberty Media de sport te zeer veramerikaniseert. Dat wil zeggen: Liberty Media maakt te zeer een show van de Formule 1.

Overname MotoGP

Dat is ook een angst die veel fans van de MotoGP hebben. Liberty Media nam eerder dit jaar namelijk een meerderheidsbelang in Dorna Sports, de eigenaar van de MotoGP. Daarmee heeft Liberty Media straks ook de grootste raceklasse als het gaat om motoren in handen.

Lees ook

Formule E volgt

Er komt echter nog een klasse bij, want Liberty Media heeft ook een meerderheidsbelang genomen in de Formule E. In een reactie laat Formule 1-topman Jeff Dodds weten erg blij te zijn met de overname door Liberty Media.

"De belangrijkste groeigebieden zijn de technologie van de auto, de sprong van generatie 3.5 naar generatie 4 is aanzienlijk en dat is nog maar over tweeënhalf jaar", begint Dodds.

"Het tweede gebied is waar we racen, waar we onze show op de weg brengen en hoe we nieuw publiek aantrekken. Deze week hebben we onze [2024-25] kalender aangekondigd en dat is onze grootste kalender ooit en als fans van motorsport kunnen jullie hopelijk zien dat er een aantal iconische en gedurfde stappen in zitten", gaat hij verder.

"De derde gaat over geluid. Werken met talent, marketing, PR, sociale media en digitale activatie om meer mensen te vertellen over de sport waar wij de hoeders van zijn en dat heeft ertoe geleid dat onze fanbase is gegroeid tot bijna 400 miljoen", voegt Dodds toe.

"We staan aan de vooravond van het ontsluiten van deze exponentiële groei. Daarom is het absoluut cruciaal dat Liberty Global, een overtuigde investeerder, achter ons staat op het moment dat we onze voetafdruk vergroten, investeren in technologie en geluid genereren", aldus Formule E-baas Dodds.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen