In gesprek met RacingNews365 heeft voormalig Formule 1-coureur Juan Pablo Montoya laten weten dat hij Red Bull in 2026 nog steeds als een topteam ziet. Velen zijn namelijk van mening dat Red Bull in 2026 wel eens naar de middenmoot kan afzakken.
Het team van Red Bull zal in 2026 met eigen motoren aan de start van het Formule 1-seizoen verschijnen. Samen met motorpartner Ford zal Red Bull een van de weinige Formule 1-teams worden die alles facetten van een Formule 1-team op dezelfde campus produceert.
In Milton Keynes is namelijk zowel de chassiskant van Red Bull te vinden alsook de motorfabriek van Red Bull.
Dat Red Bull een eigen motor moet bouwen, heeft alles te maken met de wispelturigheid van Honda een aantal jaren terug. Honda vertelde namelijk dat het de stekker uit haar Formule 1-project zou trekken waardoor Red Bull op zoek moest naar een motorpartner.
Uiteindelijk maakte Honda echter een doorstart met Aston Martin, maar toen was Red Bull al hard op weg met het opzetten van Red Bull Powertrains (inmiddels omgetoverd tot Red Bull Ford Powertrains).
Red Bull-teambaas Christian Horner liet afgelopen jaar al optekenen dat het motorproject van zijn team mogelijk niet zo succesvol zal zijn als gedacht. Red Bull Ford Powertrains moet het immers opnemen tegen teams die, zoals Horner het zei, "70 jaar aan ervaring hebben".
Daarmee doelt de Britse teambaas uiteraard op het team van Ferrari. Ook teams als Mercedes en Renault hebben echter veel meer motorervaring dan Red Bull Ford Powertrains.
De angst is dan ook dat de Red Bull-motor van 2026 niet gelijk competitief zal zijn en Red Bull dus af zal zakken naar de middenmoot. Volgens Max Verstappen zal het 2026-seizoen een 'ICE-oorlog' (Internal Combustion Engine) worden waarbij de nadruk, zoals de afkorting doet vermoeden, op het vermogen van de motor zal liggen.
De mindere voortgang van het Red Bull-motorproject zou ook een van de redenen zijn dat Verstappen in 2026 bij Mercedes wil rijden (volgens de geruchten).
Volgens Montoya zal Red Bull Ford Powertrains echter wél goed voor de dag komen. De Oostenrijkse formatie heeft samen met Ford namelijk veel personeel van onder andere Mercedes overgenomen. Echter, Montoya ziet ook in dat er nog een hoop werk aan de winkel is om het motorproject tot een succes te maken.
"Ik zie Red Bull niet falen. Er is werk aan de winkel, maar ik denk dat ze de juiste mensen hebben ingehuurd om die klus te klaren", aldus de oud-coureur.
Lees het artikel op de mobiele website