Ferrari heeft voor behoorlijk wat ophef gezorgd tijdens de Grand Prix van Mexico. Riccardo Adami, de race engineer van Lewis Hamilton, informeerde zijn coureur onjuist tijdens de race, waardoor Max Verstappen werd weggezet als de boosdoener.
Hamilton en Verstappen kwamen aan het begin van de race bijna met elkaar in aanraking tijdens een gevecht om de derde plek. De Britse rijder moest vervolgens uitwijken na het missen van zijn rempunt voor bocht 4. In plaats van via het aangewezen paadje te gaan, reed Hamilton over het gras en sneed daarmee meerdere bochten af.
Omdat de Brit zijn positie niet teruggaf, kostte hem dat een tijdstraf van tien seconden. Echter is de coureur tijdens de race iets heel anders verteld: "We hebben een straf van tien seconden gekregen voor het incident met Verstappen in bocht 4. Daar zijn we het niet mee eens", zei Adami via de radio.
Hierdoor leek het alsof Hamilton bestraft werd voor het gevecht met Verstappen een bocht daarvoor, terwijl de Nederlander er niks mee te maken had.
Oud-coureur Karun Chandhok kaartte dit moment bij Sky F1 na de race aan en veroordeelde de belabberde communicatie van de Italiaanse renstal.
"Dat is slechte communicatie, want je hebt de coureur onnodig geïrriteerd zonder hem alle feiten te geven, en ik denk dat dat niet echt waar is", zei de voormalige F1-rijder.
"Hij heeft geen straf gekregen voor het incident; hij heeft de straf gekregen omdat hij tijd heeft gewonnen."
Hamilton hekelde het paadje tijdens de race al, omdat het voor de rijder onmogelijk bleek om tijdig te remmen. Daarop werd de zevenvoudig wereldkampioen verplicht om een olifantenpaadje te nemen.
"Dat is echt bullshit man", zei Hamilton toen hij hoorde dat hij een straf van 10 seconden had gekregen. "De grip is daar zo minimaal. De grip is daar zo laag."
Lees het artikel op de mobiele website