Fernando Alonso druist in tegen Max Verstappen: 'Er is niets veranderd'

| door I. van den Berg

Aston Martin-coureur Fernando Alonso is van mening dat er nauwelijks zaken zijn veranderd in de Formule 1 als het gaat om de manier waarop coureurs met elkaar racen. Max Verstappen vertelde eerder nog dat de nieuwe regels omtrent het racen met anderen "onnatuurlijk" voelen.

Alonso draait al sinds 2001 mee in de Formule 1 en heeft maar liefst 411 Grands Prix op zijn naam staan. Daarmee is de man uit Oviedo de meest ervaren coureur op de grid en ook aller tijden. Alonso heeft dus heel wat regelwijzigingen, controversen en schandalen meegemaakt in de Formule 1.

Nadat de FIA afgelopen week de handleiding die stewards gebruiken om coureurs te straffen wereldkundig maakte, ontstond er wat verbazing op social media. Zo zagen gebruikers op onder meer X dat incidenten in het verleden te licht of juist te zwaar zijn bestraft als er gewerkt wordt met de door de FIA gedeelde richtlijnen.

Lees ook

Alonso spreekt duidelijke taal over FIA-richtlijn

Volgens tweevoudig wereldkampioen Alonso zullen er echter altijd onenigheden zijn als het gaat om het uitdelen van straffen. Daarnaast stelt Alonso dat coureurs ongeacht de regels altijd zullen proberen om een slaatje te slaan uit de regels die op dat moment van kracht zijn. Daarbij kijkt Alonso naar zichzelf en zijn eigen manier van racen door de jaren heen.

"Ik denk niet dat er zoveel veranderd is. Voor mij rijd ik nog steeds min of meer op dezelfde manier als ik altijd heb gedaan. Ja, er zijn regels en soms verschillen er dingen van seizoen tot seizoen, maar er zijn altijd wel wat aanpassingen en wijzigingen. Maar we kennen de regels min of meer als we aan het seizoen beginnen, en je probeert ze uit te buiten als je de kans krijgt, maar ik denk niet dat er in de afgelopen twintig jaar veel veranderd is", begon Alonso.

"Je rijdt uiteindelijk op een natuurlijke manier in de auto en volgt je instinct wanneer je inhaalt, en wanneer je verdedigt of er iets gebeurt, heb je een regelboek van iemand buiten de auto die kan oordelen en een beslissing kan nemen, maar ik weet niet hoe andere coureurs dat doen. Zoals ik al zei, als ik in de auto verdedig, verdedig ik op dezelfde manier als ik mijn hele carrière heb gedaan, en als ik aanval, doe ik dat op dezelfde manier, en ik denk niet na over wat er op deze pagina [in de richtlijnen] staat over bocht 4 en dan ga ik daarvoor", voegde de tweevoudig kampioen toe.

"Ik probeer in te halen zonder contact te maken, omdat mijn auto dan beschadigd kan raken en ik geen punten kan scoren, en als ik verdedig, probeer ik hard te verdedigen, maar tegelijkertijd mag je geen tijd verliezen, omdat ze misschien een andere strategie hebben of het niet jouw race is. Sommige dingen die gebeuren, komen gewoon doordat je geen volledig beeld hebt van de racesituatie en je alleen gefocust bent op die specifieke strijd. Soms is het beter om een strijd te verliezen, maar de oorlog te winnen", aldus de Spanjaard.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen