Fernando Alonso kijkt uit naar de samenwerking met Aston Martin en Honda. De drievoudig wereldkampioen beleefde een ongelukkig huwelijk met de Japanse motorleverancier, toen hij actief was bij Mclaren, maar het schijnt dat de Spanjaard en de Japanners elkaar weer in de armen hebben gesloten.
Het was van 2015 tot en met 2017 een van de meest ongelukkige huwelijken ooit in de geschiedenis van de Formule 1: Mclaren, Alonso en de Honda-motor. In de jaren '80 pakten ze de ene na de andere wereldtitel, maar dat kunstje konden ze niet herhalen. Met een veel te langzame motor, die daarnaast aan de lopende band uitviel, liep het uit op een drama. Het absolute dieptepunt was tijdens de Grote Prijs van Japan in 2015, waarin Alonso de motor uitmaakte voor 'GP2-motor'.
De trotse Japanners namen deze uitspraken van Alonso erg serieus en vonden het niet kunnen dat hun werk zo openlijk werd bekritiseerd door de 32-voudig Grand Prix-winnaar. Toen Alonso in 2018 besloot om de Indy 500 te rijden, weigerde Honda hem van een krachtbron te voorzien, waardoor hij met een Chevrolet-motor moest rijden. Het huwelijk tussen Alonso en Honda was op een pijnlijke scheiding uitgelopen.
Maar er gaat een hereniging plaatsvinden. Aston Martin maakt in 2026 de overstap van Mercedes naar Honda als motorleverancier en donderdag maakte Alonso bekend dat hij zijn contract heeft verlengd bij het Britse raceteam tot en met het einde van 2026, wat inhoudt dat hij wederom gaat racen met de Honda achterin zijn auto. Volgens Alonso was Honda juist een van de redenen om zijn avontuur bij Aston Martin met minimaal twee seizoenen te verlengen.
"Een deel van de beslissing om bij Aston te blijven is omdat ze in 2026 naar Honda overstappen. Honda is absoluut een fabrikant die zoveel succes heeft in de Formule 1 en in de autosportwereld was het altijd een bedrijf dat ik respecteerde", laat Alonso weten tegenover Motorsport.com.
Alonso erkent dat het tussen hem en Honda eerder niet lekker liep, maar geeft nu toe dat ze momenteel één van de betere motoren van de grid hebben. "Het werkte niet voor ons bij McLaren, in de jaren dat ze naar de sport kwamen, maar direct daarna hebben ze alle problemen opgelost en momenteel domineren ze de sport. Ik denk dat ze voor 2026 een basislijn zullen hebben die al heel sterk is, maar ze hebben in Sakura ook de capaciteit om iets heel moois op te bouwen", aldus een optimistische Alonso.
Nadat Honda de partnerschap met Mclaren beëindigde, is het Japanse team overgestapt naar Red Bull. Sindsdien hebben ze de weg omhoog gevonden en hebben ze al meerdere wereldtitels gewonnen. De samenwerking tussen Honda en het team van Max Verstappen loopt tot en met 2025, waarna er in Milton Keynes gebruik gemaakt zal worden van RB Powertrains-motoren.
Lees het artikel op de mobiele website