De teams van Ferrari en Mercedes hebben veranderingen moeten doorvoeren aan hun bolides van de FIA na een klacht van Red Bull over een mogelijk illegaal foefje aan de onderkant van hun auto's. Dat hebben Frédéric Vasseur en Toto Wolff laten weten in de paddock van het Las Vegas Strip Circuit.
Maar waar ging die klacht precies over? Volgens Red Bull maakten meerdere teams, waaronder Ferrari en Mercedes, gebruik van zogenaamde beschermplaatjes op de 'skid blocks' aan de onderkant van hun Formule 1-bolides.
Dat zijn de blokjes die zorgen voor de vonken achter Formule 1-auto's als er over kerbs of een hobbelig stuk asfalt wordt gereden. Teams zouden de blokjes echter hebben proberen te beschermen door met flexibele schroeven in de vloer te rijden die de schokken van het asfalt en de kerbs verminderden en dus voor minder slijtage op de skid blocks zorgden.
Dit is echter illegaal en dus besloot de FIA de teams die hier volgens Red Bull gebruik van maakten een week de tijd te geven om hun bolides na afloop van de Grand Prix van Brazilië aan te passen aan de hand van de nieuwe technische richtlijn (technical directive).
In de persconferentie in Las Vegas lieten Vasseur en Wolff weten dat er inderdaad veranderingen zijn doorgevoerd aan de vloeren van hun bolides in aanloop naar de Grand Prix van Las Vegas. "We hebben een aanpassing door moeten voeren, ook al kregen we op voorhand groen licht van de FIA dat onze vloer legaal was", zo vertelde Vasseur in Las Vegas, geciteerd door Motorsport.com.
"Wij hebben de manier waarop we onze vloer gebruikten ook moeten aanpassen", vertelde Wolff in Las Vegas. Naast Mercedes en Ferrari liet ook Alpine weten dat het veranderingen had doorgevoerd aan de vloer van de A524. In het oorspronkelijke artikel van Auto, Motor und Sport (AMuS) waarin het nieuws over Red Bulls klacht werd gemeld, stond ook dat Haas gebruik maakte van het foefje.
Lees het artikel op de mobiele website