De FIA heeft per direct een verbod doorgevoerd op een speciale soort beschermplaat die "50% van de teams" zouden gebruiken volgens Auto, Motor und Sport. De FIA werd op de hoogte gesteld van het foefje door Red Bull.
Sinds de ground effect-auto's in 2022 hun rentree maakten in de Formule 1 is er een hoop te doen geweest over het stuiteren van de auto's en de vloer van de bolides. Om namelijk zoveel mogelijk downforce te genereren, proberen de teams hun auto's zo laag mogelijk bij de grond te laten rijden. Dat zorgde in het verleden echter voor porpoising (het stuiteren van auto's).
Lees ook
David Coulthard uit flinke kritiek na inhaalrace Max Verstappen in Brazilië
Het problematische weerbericht voor de F1 Grand Prix van Las Vegas
Zak Brown heeft waarschuwing voor FIA met oog op Max Verstappen: 'Genoeg is genoeg'
Diskwalificaties FIA
Inmiddels is dat verleden tijd en hebben de meeste teams, mede door een ingreep van de FIA, geen last meer van een stuiterende bolide. Er is echter een ander probleem bijgekomen wat betreft de rijhoogte van de auto's. Doordat teams nog steeds proberen hun auto's zo laag mogelijk bij de grond te laten rijden, schaaft er steeds een beetje af van de bodemplaat van de auto.
De toegestane hoeveelheid wear op de bodemplaat een Formule 1-auto is één millimeter. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten schaafden de Ferrari-bolide en Mercedes-auto van Charles Leclerc en Lewis Hamilton zo erg over het asfalt dat ze over de toegestane hoeveelheid 'wear' heen gingen en werden gediskwalificeerd door de FIA.
FIA grijpt in na klacht Red Bull
Om zo'n dergelijke situatie voor te zijn hebben de teams met allerlei trucjes geëxperimenteerd volgens Auto, Motor und Sport. Zo werd er gebruik gemaakt van isolatiemateriaal dat zich tussen de vloerplaat en de skid plates bevond en ook maakten de teams gebruik van skid plates die een beetje speling hadden en dus 'meeveerden' bij contact met het asfalt.
De FIA heeft een nieuw trucje - dat onder meer werd gebruikt door Ferrari, Mercedes en Haas - waarbij er gebruikt werd gemaakt van speciale beschermplaten nu echter verboden met een nieuwe technical directive (TD). De FIA is op de hoogte gesteld van het foefje door Red Bull.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties