F1 Nieuws

'FIA grijpt hard in na klacht van Red Bull in aanloop naar Grand Prix Las Vegas'

'FIA grijpt hard in na klacht van Red Bull in aanloop naar Grand Prix Las Vegas'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

'FIA grijpt hard in na klacht van Red Bull in aanloop naar Grand Prix Las Vegas'

'FIA grijpt hard in na klacht van Red Bull in aanloop naar Grand Prix Las Vegas'
Red Bull Content Pool

De FIA heeft per direct een verbod doorgevoerd op een speciale soort beschermplaat die "50% van de teams" zouden gebruiken volgens Auto, Motor und Sport. De FIA werd op de hoogte gesteld van het foefje door Red Bull.

Sinds de ground effect-auto's in 2022 hun rentree maakten in de Formule 1 is er een hoop te doen geweest over het stuiteren van de auto's en de vloer van de bolides. Om namelijk zoveel mogelijk downforce te genereren, proberen de teams hun auto's zo laag mogelijk bij de grond te laten rijden. Dat zorgde in het verleden echter voor porpoising (het stuiteren van auto's).

Diskwalificaties FIA

Inmiddels is dat verleden tijd en hebben de meeste teams, mede door een ingreep van de FIA, geen last meer van een stuiterende bolide. Er is echter een ander probleem bijgekomen wat betreft de rijhoogte van de auto's. Doordat teams nog steeds proberen hun auto's zo laag mogelijk bij de grond te laten rijden, schaaft er steeds een beetje af van de bodemplaat van de auto.

De toegestane hoeveelheid wear op de bodemplaat een Formule 1-auto is één millimeter. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten schaafden de Ferrari-bolide en Mercedes-auto van Charles Leclerc en Lewis Hamilton zo erg over het asfalt dat ze over de toegestane hoeveelheid 'wear' heen gingen en werden gediskwalificeerd door de FIA.

FIA grijpt in na klacht Red Bull

Om zo'n dergelijke situatie voor te zijn hebben de teams met allerlei trucjes geëxperimenteerd volgens Auto, Motor und Sport. Zo werd er gebruik gemaakt van isolatiemateriaal dat zich tussen de vloerplaat en de skid plates bevond en ook maakten de teams gebruik van skid plates die een beetje speling hadden en dus 'meeveerden' bij contact met het asfalt.

De FIA heeft een nieuw trucje - dat onder meer werd gebruikt door Ferrari, Mercedes en Haas - waarbij er gebruikt werd gemaakt van speciale beschermplaten nu echter verboden met een nieuwe technical directive (TD). De FIA is op de hoogte gesteld van het foefje door Red Bull.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties