Ferrari slaat terug na forse kritiek van Lewis Hamilton: 'We moeten voorzichtig zijn...'

| door I. van den Berg

Ferrari-topman Jerome D'Ambrosio heeft zich uitgesproken tegen de claim dat de auto van Ferrari om de wensen van Charles Leclerc heen is gebouwd.

Bij Ferrari hoopte Sir Lewis Hamilton dit seizoen voort te borduren op de sterke vorm van Ferrari in de tweede seizoenshelft van 2024. De Italiaanse renstal scoorde toen namelijk de meeste punten van iedereen en kwam heel dicht bij de constructeurstitel in de buurt. De SF-25, de opvolger van de SF-24, is echter niet snel genoeg om mee te doen voor de overwinningen dit jaar. Met name Hamilton heeft het lastig in de SF-25 en volgens de man uit Stevenage komt dat doordat de auto van zijn team meer richting de rijstijl van Leclerc leunt.

"Dit jaar hebben we met deze auto veel verschillende tools en manieren om de auto af te stellen. Charles is hier natuurlijk al heel lang en hij heeft meegewerkt aan de ontwikkeling en verbetering van deze auto. Hij is er erg aan gewend. Zij hebben een manier gevonden waarop de auto goed presteert, en hij ook", begon Hamilton.

"Ik heb alle andere mogelijkheden geprobeerd die zouden moeten werken, maar om de een of andere reden werken ze gewoon niet. Ik ben langzaam overgestapt naar de manier waarop Charles de auto bestuurt", aldus de zevenvoudig wereldkampioen.

Lees ook

Ferrari-topman weerspreekt Hamilton

Volgens D'Ambrosio, die inviel als teambaas voor Fred Vasseur in Oostenrijk, is er echter niets waar van Hamiltons claim. "We moeten voorzichtig zijn als we zeggen dat een auto rond dit of dat is gebouwd", vertelde hij aan AutoRacer.it. "De auto wordt altijd gebouwd met het doel om het maximale potentieel eruit te halen, om maximale neerwaartse druk te krijgen. Het feit dat Loic [Serra, Technical Director van Ferrari, red.] meerdere jaren met Lewis bij Mercedes heeft gewerkt, helpt natuurlijk bij de communicatie, maar Loic heeft ook een uitstekende relatie met Charles."

"Een paar keer per jaar gaan we met beide coureurs om de tafel zitten, bespreken we alles, leggen we alles op tafel en proberen we te begrijpen wat hun behoeften zijn en hoe we die kunnen vertalen naar ontwikkeling. Het punt is dat we aan het werk zijn, dat we proberen de prestaties van de auto op verschillende gebieden te verbeteren, en dat is waar we ons zoveel mogelijk op richten: het resultaat op het circuit en de positie ten opzichte van de concurrentie zijn uiteindelijk het resultaat van een proces. Je moet je concentreren op een proces", aldus D'Ambrosio.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen