De eerste vijf races van het 2025 Formule 1-kampioenschap hebben nog niet het spektakel opgeleverd wat men ervan had gehoopt. Waar de fans telkens op het puntje van hun stoel zitten tijdens de kwalificaties, zijn de races soms een 'snoozefest' - wat volgens de coureurs vooral te danken is aan de banden. Hiervoor zijn er al maatregelen in werking gezet.
Later dit seizoen zal Pirelli een zachtere bandencompound introduceren, welke meer grip afgeeft, maar ook sneller slijt. Hierdoor worden de verschillen tussen de auto's wat groter en wordt inhalen ook weer makkelijker, iets wat op dit moment haast onmogelijk is. Onder andere in Japan was er geen echte actie op de baan en Mercedes-coureur George Russell wees toen al met de vinger naar Pirelli.
"Inhalen was te moeilijk, want deze banden waren veel te hard voor het nieuwe asfalt, net als in China. Daardoor werd het een simpele één-stopper. Hopelijk reageert Pirelli snel. Ik weet dat het moeilijk is om de bandenkeuze op korte termijn te veranderen, maar voor alle races met zacht asfalt moeten we minstens één stap zachter gaan om het racen en de strategie te bevorderen", aldus Russell eerder dit seizoen.
Inmiddels heeft Pirelli al laten weten dat zij met een oplossing komen voor dit probleem, maar de Italiaanse bandenfabrikant krijgt hierin mogelijk hulp vanuit de FIA. The-Race weet namelijk te melden dat het bestuursorgaan nadenkt over een gevaarlijke regelwijziging, waarbij men de maximumsnelheid in de pitstraat wil verhogen.
In 2014 zijn de regels in de pitstraat aangescherpt om de veiligheid van het F1-personeel te waarborgen. Coureurs mochten nog maar 80 kilometer per uur rijden - door middel van een pitlimiter - en in krappe pitlanes werd dat zelfs verlaagd tot 60 kilometer per uur. Echter heeft dit ervoor gezorgd dat steeds meer races een één-stopper worden, aangezien teams te veel tijd verliezen in de pitstraat.
Daar wil de FIA iets aan veranderen. Er wordt gedacht aan het verhogen van de minimumsnelheid in de pits, waarbij coureurs in een normale pitstraat mogelijk 100 kilometer per uur mogen gaan rijden. In een krappe pitstraat wil de FIA de snelheid mogelijk verhogen naar 80 kilometer per uur. Dit alles om de verloren tijd in de pits te verminderen.
Mocht deze regel er daadwerkelijk doorheen komen, kan een pitstop flink minder tijd gaan kosten. The-Race heeft berekend dat een stop in Singapore op dit moment ongeveer 28 seconden duurt - waardoor teams maximaal één keer willen stoppen - maar met de beoogde regelwijziging kan dat verminderd worden tot slechts 22 seconden.
Lees het artikel op de mobiele website