De Grand Prix van Japan zal niet de boeken ingaan als de spannendste race uit de geschiedenis van de Formule 1. Verre van zelfs. De race op het Suzuka International Racing Course kende weinig spektakel, aangezien inhalen nagenoeg onmogelijk was en er ook tijdens de pitstops weinig wisselingen plaatsvonden.
Normaliter slijten de banden ontzettend hard op Suzuka, waardoor pitstops enorm belangrijk worden. Met een undercut [eerder naar binnen duiken dan je concurrent en op verse banden betere rondetijden rijden] kon er vaak een positie gewonnen worden, omdat de coureur die langer buiten bleef veel langzamer reed wegens zijn versleten banden. Maar daar was dit seizoen geen sprake van.
Het circuit was namelijk voorzien van nieuw asfalt, wat ontzettend veel grip gaf en zacht was voor de banden. Dit zorgde ervoor dat de Pirelli's de gehele race maximaal gebruikt konden worden, zonder dat ze ook maar enige performance inleverden. Dat resulteerde dan weer in een saaie race, omdat het verschil in bandenslijtage vaak zorgt voor inhaalacties.
Echter was dit jaar het enige bijzondere het pitstop incident tussen Max Verstappen en Lando Norris. Voor de rest viel er niet veel te beleven tijdens de race en dat is volgens George Russell één specifieke partij aan te rekenen: Pirelli.
Banden te hard voor deze race
De Mercedes-coureur is van mening dat Pirelli de verkeerde bandencompounds heeft meegenomen naar Suzuka. De Italiaanse bandenleverancier van de Formule 1 had de C1, C2 en C3 banden gekozen voor de GP van Japan - de drie hardste compounds - en dat was een vergissing volgens Russell. Deze hielden het namelijk te lang vol, waardoor er weinig actie ontstond op de baan.
"Inhalen was te moeilijk, want deze banden waren veel te hard voor het nieuwe asfalt, net als in China. Daardoor werd het een simpele één-stopper. Hopelijk reageert Pirelli snel. Ik weet dat het moeilijk is om de bandenkeuze op korte termijn te veranderen, maar voor alle races met zacht asfalt moeten we minstens één stap zachter gaan om het racen en de strategie te bevorderen", aldus de voorzitter van de GPDA na de race in Japan.
Lees ook
Christian Horner onthult reden voor mislukte pitstop Max Verstappen tijdens GP Japan
Helmut Marko velt duidelijk oordeel over Red Bull-debuut Yuki Tsunoda
Pirelli reageert
Pirelli heeft, via Mario Isola, inmiddels gereageerd op de uitspraken van George Russell. Isola, de F1-baas bij het Italiaanse bedrijf, meent dat vooral het weer zorgde voor een simpele één-stopper.
"Als de top zes in dezelfde volgorde finisht als waarin ze gestart zijn, is het makkelijk om een race als saai af te doen. Nu zou ik niet zo ver willen gaan om dit het grootste spektakel in de geschiedenis van de sport te noemen, maar er waren toch close races. Kijk maar naar de top drie, gescheiden door 44 duizendsten in de kwalificatie en eindigend binnen twee seconden van elkaar in de race", begint Isola.
Over de reden voor het gebrek aan spektakel zegt hij: "Het was vandaag het koelste wat het in Suzuka is geweest sinds 2011."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties