De FIA gaat de geteste roestvrijstalen skids niet verplichten bij raceteams. Een test met het metaal werd geïntroduceerd in Spanje nadat er tijdens het raceweekend in Japan meerdere rode vlag-situaties ontstonden doordat de vonken die van de titanium skids afkwamen vuurtjes veroorzaakten in het omliggende, droge gras.
Nadat de koningsklasse in 1994 planken introduceerde als veiligheidsmaatregel om de minimale rijhoogte te handhaven na de dood van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger op het circuit van Imola, werd later de installatie van titanium platen - skids - verplicht gesteld.
De skid zorgt ervoor dat de plank onder de auto niet teveel slijt, waardoor de minimale rijhoogte gewaarborgd wordt. Als de plank tijdens een race toch teveel slijt, kan een auto gediskwalificeerd worden.
Zeker tijdens de nachtraces zorgen de skids voor een vonkenspektakel, maar de keerzijde ervan werd pijnlijk duidelijk op het circuit van Suzuka dit seizoen, toen de titaniumdeeltjes zorgden voor brand in het gras.
Daarom bedacht de FIA een plan om de vonkenregen te verminderen op circuits waar gras naast de baan ligt - zoals bijvoorbeeld bij Zandvoort. Mocht de test succesvol blijken, dan zouden roestvrijstalen skids verplicht worden op alle circuits waar vuurtjes zouden kunnen ontstaan door de titanium vonken.
Echter heeft de FIA nu geconcludeerd dat deze regel niet doorgevoerd gaat worden, zo is vermeld in een verklaring.
"Naar aanleiding van de analyse van de tests met roestvrijstalen remblokken in Barcelona heeft de FIA het implementatieplan zoals beschreven in TD015 herzien", zo citeert PlanetF1.
"Titanium skids blijven het verplichte materiaal voor de rest van het seizoen. Teams worden echter verzocht om bij alle evenementen roestvrijstalen blokken beschikbaar te hebben, omdat deze verplicht kunnen worden gesteld als zich soortgelijke grasbrandincidenten voordoen als begin dit jaar in Suzuka."
"Er zullen gedurende het seizoen extra tests met roestvrijstalen blokken worden uitgevoerd op geselecteerde evenementen om verdere evaluatie te ondersteunen", aldus de FIA.
Lees het artikel op de mobiele website