FIA komt met uitgebreide uitleg over tijdstraf Lando Norris

| door I. van den Berg

De FIA heeft middels een officieel document laten weten waarom het voor een tijdstraf van vijf seconden heeft gekozen voor Lando Norris. Volgens de autosportbond was er sprake van het verkrijgen van een "blijvend voordeel" voor de Britse coureur "door buiten de baan te gaan" .

In de slotfase van de Grand Prix van de Verenigde Staten waren het Max Verstappen en Norris die het met elkaar uitvochten voor de laatste podiumplaats van de race. Vooraan waren het immers de beide Ferrari-coureurs die de race controleerden en uiteindelijk een knappe 1-2 finish voor de Italiaanse grootmacht wisten binnen te slepen.

Verstappen versus Norris in Austin

Voor Verstappen en Norris was het echter een heel ander verhaal. De beide heren strijden namelijk om het wereldkampioenschap en daarin telt elk punt. Op de baan was er dus geen sprake van een rustige, gecontroleerde race. Verstappen en Norris waren in de slotfase van de race immers ronde na ronde met elkaar in gevecht.

Uiteindelijk resulteerde dat in een aanval van Norris op Verstapppen, een actie waarbij de Britse coureur (net zoals Verstappen) buiten de baan ging. Norris behield zijn plek en kreeg van de stewards een tijdstraf van vijf seconden. Volgens de regels is het immers niet toegestaan om een andere coureur buiten de baan om in te halen.

Lees ook

FIA geeft verklaring voor tijdstraf Norris

De uitgebreide verklaring voor Norris' tijdstraf is hieronder te vinden:

"Auto 4 haalde auto 1 aan de buitenkant in, maar zat niet gelijk met auto 1 bij de apex. Volgens de richtlijnen voor verkeersregels had Auto 4 daarom het 'recht' op de bocht verloren. Omdat Auto 4 de baan verliet en terugkeerde voor Auto 1, wordt dit beschouwd als een geval van het verlaten van de baan en het verkrijgen van een blijvend voordeel", beginnen de stewards.

"Er wordt een straf van 5s opgelegd in plaats van de straf van 10s die in de richtlijnen wordt aanbevolen, omdat de bestuurder van Auto 4 na de inhaalmanoeuvre aan de buitenkant weinig andere keus had dan de baan te verlaten vanwege de nabijheid van Auto 1 die ook de baan had verlaten", aldus de FIA-stewards in Austin.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen