Max Verstappen hoeft niet bang te zijn dat Red Bull Racing ineens terug zal zakken door een interventie van de FIA. Volgens de voorzitter van het bestuursorgaan, Mohammed Ben Sulayem, zal Red Bull niet gestraft worden voor het feit dat ze een dominante auto hebben gebouwd in 2023.
Het was vooral Mercedes dat dit jaar aandrong op regelwijzigingen om de dominantie van Red Bull te stoppen. Volgens Lewis Hamilton zou het niet mogen dat het Oostenrijkse team al zo vroeg in het jaar kon gaan werken aan de auto voor volgend seizoen, omdat ze nu al zo'n grote voorsprong hebben.
Maar Ben Sulayem gaat niet mee in de smeekbede van Hamilton en wijst naar de dominante periode die Hamilton zelf ook heeft gehad in de Formule 1. Tussen 2014 en 2020 kon niemand in de buurt komen van Mercedes en wist de Brit zes van zijn zeven titel te winnen.
Tegenover Motorsport.com laat de FIA-voorzitter weten dat dominantie nou eenmaal onderdeel is van de Formule 1 en dat Red Bull daar niet voor gestraft zal worden in de vorm van een regelwijziging.
"Dominantie is al zo vaak voorgekomen: kijk maar naar Lewis Hamilton en Michael Schumacher. Hoe moet je dat stoppen? Het is wat wreed en niet correct om succes te bestraffen. Ik sta open voor suggesties om een manier te vinden die eerlijk en democratisch is, en niet enkel Max en zijn team of enig ander team bestraft. In dat geval zijn we een en al oor. Maar ook ik zit klem. Het is uitgesloten dat de FIA succes gaat bestraffen. Dergelijke dominantie heeft in mijn periode al tweemaal eerder plaatsgevonden", aldus Ben Sulayem.
Hoewel de FIA dus niet in gaat grijpen bij Red Bull Racing, zijn ze wel van mening dat er iets moet gebeuren met de huidige generatie auto's. Waar er in 2022 nog makkelijk ingehaald kon worden, is dat in 2023 al een stuk lastiger, omdat teams steeds meer downforce vinden.
Volgens Nikolas Tombazis, head of single seaters bij de FIA, is dit iets waar de FIA naar kijkt, aangezien het de verkeerde kant op gaat in de F1.
"Met de F1-auto’s van 2021, verloren we meer dan 50 procent van de aerodynamische druk zodra ze twee autolengtes van elkaar reden. Met de wagens van 2022, was dat slechts 20 procent. Inmiddels is het alweer 35 procent. Het gaat dus de verkeerde kant op."
Lees het artikel op de mobiele website