De FIA heeft de start van de race in België uitgesteld, nadat te veel coureurs hadden geklaagd over de zichtbaarheid tijdens de opwarmronde voor de Grand Prix op Spa-Francorchamps. Zoals verwacht heeft het de gehele zondag geregend op het iconische circuit in de Belgische Ardennen en dat zorgde voor een kletsnatte baan bij de start van de race.
Omdat het niet veilig genoeg was om te beginnen aan de Grand Prix besloot de FIA de race op te schorten tijdens de opwarmronde, welke achter de safety car werd verreden. Dit tot ongenoegen van Max Verstappen, die meende dat deze beslissing zou leiden tot alleen maar meer oponthoud.
En de Nederlander lijkt daarin gelijk te krijgen, aangezien we bijna een uur verder nog altijd geen starttijd hebben gekregen vanuit de FIA. Het bestuursorgaan wacht nog altijd tot alle buien zijn weggetrokken rondom Spa, wat wellicht nog meer dan een halfuur zou kunnen duren. Het positieve aan dit verhaal: de officiële raceklok is nog niet gestart, waardoor men zich niet hoeft te houden aan het maximale tijdslot van drie uur - zoals in 2021 wel het geval was. Toen werd de race in België na lang uitstellen en twee rondes achter de safety car definitief gestaakt.
Echter ziet er het nu naar uit dat de FIA er alles aan doet om alsnog te kunnen gaan racen, in tegenstelling tot 2021. En om ervoor te zorgen dat dit wel op een veilige manier gebeurt, heeft de FIA de regels aangepast voor de start van de race - als deze verreden kán worden.
De eerste rondes zullen hoe dan ook achter de safety car gehouden worden en daarin mogen coureurs normaliter slechts tien autolengtes [ongeveer 50 meter] laten tussen zichzelf en hun voorganger. Maar om ervoor te zorgen dat coureurs genoeg zien tijdens de opwarmrondes richting een eventuele startgrid, heeft de FIA besloten om dit aantal te vergroten tot twintig autolengtes [ongeveer 100 meter]. Hiermee wordt het hopelijk wat veiliger om te beginnen en kan de race zo vroeg mogelijk van start gaan.
Lees het artikel op de mobiele website