FIA voert grote controle uit na klacht over 'illegale auto'

| door I. van den Berg

De FIA heeft wereldkundig gemaakt dat het een drietal auto's onder de loep heeft genomen na afloop van de Grand Prix in Hongarije. Dit doet de autosportbond steekproefsgewijs na iedere race en dus kan iedere auto wel eens extra gecontroleerd worden. Ditmaal waren de auto's van Charles Leclerc, George Russell en Fernando Alonso aan de beurt.

Dat de wagen van Leclerc onder de loep is genomen door de FIA op opmerkelijk, aangezien Russell (wiens auto ook werd gecontroleerd door de FIA) na afloop van de race op de Hungaroring stelde dat de SF-25 van Leclerc richting het einde van de race "bijna illegaal" was. Volgens Ferrari had het verschil in snelheid tussen de eerste stint en die daarna aan boord van Leclercs Ferrari-auto te maken met een chassisprobleem.

"Hij (Leclerc, red.) gaat je niet vertellen dat ze bijna illegaal zijn. Het enige wat we kunnen bedenken is dat ze de auto te laag bij de grond lieten rijden en de bandenspanning voor de laatste stint moesten verhogen", zei Russell na afloop van de GP in Hongarije. Verder vertelde Russell dat hij, toen hij Leclerc kon inhalen, merkte dat Ferrari "een motormodus gebruikte die de motor langzamer maakte aan het einde van het rechte stuk, waar je de meeste slijtage aan de planken hebt".

Lees ook

FIA voert controle uit bij drietal auto's

Of de FIA naar Russell heeft geluisterd bij het uitvoeren van de controle aan Leclercs bolide is onwaarschijnlijk. Het is echter wel opvallend dat Leclerc een van de coureurs is wiens auto er het meeste wordt uitgepikt door de FIA voor controles na afloop van een Grand Prix. Lees hieronder wat de FIA allemaal heeft onderzocht bij de auto's van Leclerc, Russell en Alonso.

"Na de race in Boedapest werden de autonummers 16, 63 en 14 willekeurig uit de top tien gekozen voor uitgebreidere fysieke inspecties. Onderdeel van deze fysieke inspecties was het TPMS-systeem. De TPMS-systemen van de nummers 16, 63 en 14 zijn gecontroleerd in de fabriek van de leverancier", begon de Jo Bauer van de FIA.

"Met name de volgende punten zijn gevalideerd: De kabelbomen in de auto werden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat de signaalpaden voor de communicatielijnen tussen de TPMS elektronische regeleenheid, de TPMS-antennes en de SECU ononderbroken waren.

"De anti-tamperzegels van de TPMS elektronische regeleenheid en de antenne die de leverancier tijdens de productie aanbracht, waren intact en kwamen overeen met de gegevens van de leverancier. TPMS-sensoren werden afgetekend met standaard productiecontroles. Alle sensoren bleven binnen de verwachte toleranties en er werden geen tekenen van manipulatie gevonden.

"De firmware van de TPMS ECU werd geverifieerd door een MD5-controle van het volledige geheugen uit te voeren. Het handshake-signaal tussen de antenne en de ECU kwam overeen met het verwachte formaat. Elk systeem werd functioneel getest als een complete kit: TPMS-sensoren onder druk gezet, signalen ontvangen door het systeem en doorgestuurd via CAN. Dit alles kwam overeen binnen de tolerantie van een referentiesensor.

Gelukkig voor Leclerc, Russell en Alonso waren alle onderdelen binnen de kaders van de FIA en dus waren de auto's van alle drie de coureurs legaal. "Alle geïnspecteerde onderdelen bleken te voldoen aan de 2025 Formula One Technical Regulations."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen