Aankomend seizoen is het voor teams toegestaan om twee keer zo lange 'testdagen' uit te voeren. Momenteel staat de maximale hoeveelheid kilometers voor een filmdag namelijk op 100 kilometer per sessie per dag, maar in 2024 zal dat naar 200 kilometer per sessie per dag gaan.
Dat het woord 'testdagen' tussen aanhalingstekens staat in de inleiding, is vanwege het feit dat een filmdag hedendaags wordt gebruikt als een kleine testdag. Officieel zijn filmdagen bedoeld als 'Promotional Events', maar de Formule 1 zou de Formule 1 niet zijn als teams tijdens deze dagen gewoon data verzamelen die ze verder kan helpen in de toekomst.
Vaak worden deze filmdagen ingepland voorafgaand aan de testdagen. Hierdoor weet een team of de nieuwe bolide doet wat hij hoort te doen, namelijk rijden op een circuit. De FIA was de teams echter voor en bedacht een regel die het verzamelen van data tijdens een filmdag bemoeilijkt dan wel onmogelijk maakt.
Tijdens de filmdagen moet er namelijk met de allerhardste Pirelli-banden worden gereden. Hierdoor is de verzamelde data niet representatief voor de echte prestaties van de auto.
Dat de afstand is verhoogd van 100 naar 200 kilometer per testdag, moet de coureurs en teams als muziek in de oren klinken. Er is echter een addertje onder het gras. Voorheen mocht men namelijk per dag 200 kilometer afleggen tijdens een filmdag (2 keer 100 kilometer).
In 2024 mogen teams echter 'maar' een sessie van 200 kilometer per dag inplannen. In theorie kan er dus 400 kilometer worden afgelegd, maar dan niet op dezelfde dag.
Dat er meer 'getest' mag worden zal de teams en coureurs ten goede komen, aangezien er in de huidige Formule 1 maar weinig testmogelijkheden zijn buiten de officiële testdagen voorafgaand aan een seizoen. Voornamelijk wordt er immers getest in de simulatoren, maar steeds blijkt weer dat er niets boven het testen op het echte circuit gaat.
Lees het artikel op de mobiele website