Ford Motorsports-topman Mark Rushbrook heeft in een exclusief gesprek met Motorsport.com een eerste update gegeven over de voortgang van de Red Bull Ford Powertrains-motor van 2026. Volgens de Amerikaan haalt het motorproject voorlopig alle gestelde doelen.
Nadat Honda besloot de stekker uit haar Formule 1-project te trekken, moest Red Bull op zoek naar een nieuwe motorpartner. Die werd echter niet gevonden en dus besloot de Oostenrijkse formatie uit Milton Keynes een eigen Formule 1-motorproject op te zetten.
Uiteindelijk besloot Honda een doorstart te maken in de Formule 1 als motorleverancier, maar dat was al te laat voor Red Bull. Vanaf 2026 zal Honda de motorleverancier van Aston Martin zijn.
Net zoals Honda zal Red Bull Ford Powertrains momenteel volop bezig zijn met de ontwikkeling van de 2026-krachtbron. Volgens Verstappen zal het 2026-seizoen een "ICE-competitie" (Internal Combustion Engine) worden en dus is het van belang dat Red Bull en Ford gelijk competitief zijn. Dat is volgens ingewijden echter een struikelblok voor Red Bull en Ford.
De 2026-motor zou namelijk achterlopen op concurrenten als Mercedes en Ferrari. Hierdoor zou Verstappen zijn geluk elders willen zoeken. De Limburger wordt, mede door de interne onrust binnen Red Bull, al langere tijd in verband gebracht met een transfer naar het team van Mercedes.
Rushbrook wil echter niets weten van die motor-geruchten en stelt dat Red Bull Ford Powertrains "de gestelde doelen" behaald. "Net zoals bij ieder ander project stel je doelen en mijlpalen. Momenteel behalen we de door ons gestelde doelen en bereiken we belangrijke mijlpalen. In de Formule 1 gaat de ontwikkeling enorm snel, sneller dan in andere raceklassen waarin we als Ford zijnde actief zijn. Het is werkelijk vol gas werken vanaf 2026 tot en met 2030, het jaar waarin de aankomende reglementen eindigen", trapt Rushbrook af tijdens het interview met Motorsport.com.
"Ik kan alleen maar zeggen dat we onze eigen doelen hebben gesteld op basis van wat wij denken dat er nodig is om in 2026 succesvol te kunnen zijn. We hebben geen flauw idee van wat de concurrentie aan het doen is. Een directe vergelijking hebben we gewoon niet, maar als we kijken naar wat wij denken dat er nodig is om succesvol te zijn, dan staan we er goed voor", gaat de Amerikaan verder.
Red Bull-teambaas Christian Horner liet eerder optekenen dat Red Bull Ford Powertrains het moet opnemen tegen teams die al "zeventig jaar ervaring" hebben. Rushbrook onderkent dat teams als Ferrari een voordeel hebben ten opzichte van Red Bull Ford Powertrains, maar ziet ook een voordeel voor het motorproject van Oostenrijks-Amerikaanse makelij.
"Het is natuurlijk waar dat teams als Ferrari de ervaring, de mensen en de kennis hebben in een systeem dat goed werkt. In dat opzicht hebben zij een voordeel. Wij hebben echter een voordeel doordat we ons alleen maar op 2026 hoeven te focussen. Wij hoeven niet te werken aan de huidige motoren. In dat opzicht ligt onze focus dus volledig op dit project", aldus de Ford Motorsports-topman.
Lees het artikel op de mobiele website