Formule 1-baas doet belofte aan fans: 'Dat is onze plicht'

| door I. van den Berg

Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft laten weten dat de Formule 1-motor voor het 2026-seizoen een stuk meer geluid zullen maken dan de huidige generatie krachtbron. Volgens de voormalig Ferrari-teambaas heeft de sport namelijk een plicht naar de fans toe.

Sinds de intrede van de V6-hybridemotoren is het geluid van Formule 1-auto's een stuk naar beneden gegaan. Vóór 2014 reden de Formule 1-teams namelijk met V8-motoren en daarvoor zelfs met V10- en V12-motoren. Om meer nieuwe constructeurs aan te trekken, is er in het verleden echter gekozen voor de V6-hybridemotor.

Die keuze heeft er in de jaren na 2014 voor gezorgd dat Honda terug kwam naar de Formule 1, weer vertrok, terugkwam, vertrok en uiteindelijk op de Formule 1-grid zal blijven. Om nog meer constructeurs aan te trekken, heeft de Formule 1 voor 2026 gekozen om opnieuw met drastisch nieuwe motoren op de proppen te komen.

Lees ook

Andere frequentie

Voor 2026 hebben meerdere partijen zich aangemeld als nieuwe constructeur. Onder deze nieuwe teams zitten onder meer Andretti Global in een samenwerking met Cadillac. Gezien de alsmaar groter wordende Amerikaanse markt is Domenicali van mening dat het geluid van de Formule 1 in de toekomst moet veranderen.

"We hebben gewoon een ander geluid nodig", begint de Italiaan in gesprek met de Australische radiozender 3AW. "We hebben in het verleden met V12-motoren gereden, maar die waren erg luid en hadden een hele andere frequentie dan nu het geval is. Vervolgens gingen we naar V10-, V8- en nu V6-motoren. We willen ervoor zorgen dat de nieuwe 2026-motoren meer geluid gaan maken, want dat hoort bij het karakter van de sport. Het is wat onze fans willen en dus is het onze plicht om daaraan te voldoen."

Overstap naar elektrisch?

Met de nieuwe 2026-motoren, die voor een groot deel uit elektrische energie bestaan, is er ook de angst dat de Formule 1 teveel gaat lijken op de Formule E. Volgens Domenicali is dat echter niet aan de orde en zal de Formule 1 altijd blijven vertrouwen op een verbrandingsmotor. "De Formule 1 is niet elektrisch en daarbij heeft al een andere klasse deze route gekozen."

"Wij hebben daarentegen gekozen voor een duurzame route met een verbrandingsmotor. Wij geloven er als Formule 1 zijnde heilig in dat dit de way to go is", aldus Domenicali.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen