Voormalig Formule 1-teammanager Peter Windsor heeft in Singapore navraag gedaan bij Red Bull-topman Adrian Newey over de moeilijkheden die de Oostenrijkse formatie had tijdens het afgelopen raceweekend. Volgens Windsor hoeven Red Bull-fans zich nergens zorgen over te maken.
Voor het raceweekend in Singapore werden er door de FIA een tweetal nieuwe 'technical directives' (TD's) uitgevaardigd. Deze moesten het 'flexen' (bewegen) van onderdelen van de voor- en achtervleugel tegengaan. Volgens enkele geruchten zouden teams als Mercedes en Red Bull hier het meeste last van hebben vanaf de Grand Prix van Singapore.
Door de mindere vorm van Red Bull in Marina Bay werd er dan ook al snel de link gelegd met de nieuwe TD's van de FIA. Zou Red Bull haar voordeel op de rest van het veld hebben verworven op een illegale manier door gebruik te maken van bewegende vleugels?
Om een antwoord op die vraag te krijgen, besloot Windsor de geruchten voor te leggen aan Newey, een van dé meesterbreinen achter de RB19 van Max Verstappen en Sergio Pérez. "Hij keek me aan alsof ik gek was en zei: 'we hebben een fantastische fase gehad, maar dit was gewoon een iets minder weekend'. Het was een kwestie van bepaalde dingen in de set-up van de auto die niet klopten. Denk hierbij aan de rijhoogte, die dingen klopten niet", aldus Windsor die terugblikt zijn gesprek met Newey.
Verwacht wordt dat Red Bull in Suzuka weer het team is dat de dienst uitmaakt in de Formule 1. Het circuit in Marina Bay is namelijk hobbelig en had op sommige plekken nieuw asfalt. Op het circuit van Suzuka is dat niet het geval en is het circuit over de hele 5.807 meter zo goed als vlak. De RB19 kan dus weer lager worden boven het asfalt worden gelegd, iets wat de downforce ten goede komt.
Windsor kijkt tot slot terug naar de inhaalrace van Verstappen. "Max moest op een andere strategie zitten dan de rest om nog iets uit zijn race te kunnen halen. Hij moest voorspellen wat de rest zou doen en dat is niet makkelijk. Iedereen zou immers van start gaan op de medium banden. Verstappen koos voor de harde band en gooide zichzelf hierdoor in het diepe. Een logische keuze, aangezien hij kwam vast te zitten in het middenveld." Verstappen wist uiteindelijk als vijfde over de streep te komen nadat hij vanaf P11 aan de race was begonnen.
Lees het artikel op de mobiele website