Johnny Herbert is sinds dit seizoen één van de vaste stewards in de Formule 1 en de Brit maakt nu zelf mee hoe lastig het is om te oordelen over bepaalde incidenten en iedereen daarmee tevreden te houden. Ook in de Verenigde Staten lukte dat weer niet, toen de stewards onder andere straffen uitdeelden aan George Russell en Lando Norris, maar niet aan Max Verstappen.
Mercedes-baas Toto Wolff heeft duidelijk gemaakt dat dat hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van 'bevooroordeelde stewards', die meer hebben met sommige coureurs dan met anderen. Echter is daar volgens Herbert niks van waar. De voormalig F1-coureur kan niet ontkennen dat er weleens inconsistente beslissingen worden genomen, maar dat is in zijn ogen vooral te danken aan het feit dat de stewards niet genoeg betaald krijgen.
Om alle races consistent te kunnen oordelen over incidenten, hoort er eigenlijk één vaste steward aangesteld te worden, maar dat is volgens Herbert veel te duur voor de FIA. Op dit moment krijgen de stewards namelijk veel te weinig betaald en dat zorgt ervoor dat er niet altijd hetzelfde wordt gedacht over bepaalde incidenten.
"Moet er elke race één steward zijn? Daar kun je voor pleiten, of alle vier dezelfde? Ja, dat zou je kunnen zeggen. Maar, we krijgen er niet [veel] voor betaald. We krijgen 300 dollar per dag of zo", begint Herbert bij PlanetF1. In zijn ogen zouden vier vaste stewards ook veel beter zijn, maar qua kosten is dat op dit moment niet haalbaar voor de FIA: "Dan verandert het in een echte baan. Waar je je vastlegt op een seizoen, op 20 of meer races, bijvoorbeeld. Dus vanuit dat oogpunt is het heel anders."
Volgens Toto Wolff zou er dus sprake zijn van vooroordelen bij sommige stewards, die bepaalde coureurs minder hard straffen dan bij andere coureurs het geval is. Maar Herbert is het niet eens met deze denkwijze van Wolff, omdat de stewards van over de hele wereld komen en altijd met hetzelfde idee een race ingaan: om alles eerlijk in goede banen te laten leiden.
"Telkens als ik met de andere stewards om de tafel ga zitten, lijken we vanaf dat punt allemaal in dezelfde geest te denken. Ik denk dat dat de reden is waarom de consistentie waarschijnlijk de beste is die er ooit is geweest. We lijken een rustig team te hebben dat heel erg goed werkt."
"Een coureur zal altijd zijn eigen mening hebben... Soms is het niet makkelijk, soms voelt het hard, maar dan is er de eerlijkheid, die consistentie die tegelijkertijd een rol moet spelen."
Lees het artikel op de mobiele website