Het team van Haas lijkt te hebben ontdekt waardoor Red Bull zoveel sneller is dan de rest van het veld. Althans, dat laat Haas-topman Juan Molina optekenen wanneer hij wordt gevraagd naar de snelheid van de Oostenrijkse formatie.
Momenteel maakt Red Bull de dienst uit in de Formule 1 en lijkt Max Verstappen af te stevenen op zijn derde achtereenvolgende wereldtitel. Achter Red Bull zijn de krachtsverhoudingen iets meer gelijk. Zo zijn Aston Martin, Mercedes en Ferrari erg aan elkaar gewaagd als het gaat om P2 in het constructeurskampioenschap. Achter deze drie teams is het onduidelijk wie er voor P5 kan gaan bij de constructeurs. Wel is duidelijk dat de snelheid van de meeste teams in het middenveld per race verschillend kan zijn.
Dat merkt ook Molina. De Italiaan stelt immers dat de snelheid dit seizoen afhangt van een aantal factoren. "Het hangt niet alleen af van het bodywork. Het gaat er ook om hoe alles samenwerkt met de vloer en de voor- en achtervleugel. De regels zijn veranderd en teams komen steeds dichter bij elkaar. De vorm van het bodywork is niet belangrijk. Het gaat erom hoe je snelheid kunt halen uit je pakket. Daarbij gaat het om de wisselwerking tussen de aerodynamica en het onderstel van je bolide", zo begint Molina.
Het zijn factoren die Red Bull perfect op elkaar lijkt te hebben afgestemd. "Als je naar Red Bull kijkt, dan kun je zien dat zij precies weten waar hun auto snelheid vandaan haalt. Elke keer opnieuw weten ze hoe ze de auto perfect moeten afstellen. Naar mijn mening is dat hét belangrijkste met deze nieuwe regels. We spreken veel over het bodywork van de auto's, maar er moet naar veel meer zaken worden gekeken dan dat."
Red Bull heeft voor dit seizoen een goede basisauto op de grid gezet. Volgens Molina is dat waardoor de RB19 zoveel sneller is dan de rest van het veld. "Als je naar auto's met actieve ophanging kijkt - en dan zeg ik niet dat een team dat heeft - dan kun je zo het kampioenschap winnen. Op die manier weet je in welke richting je de auto wil ontwikkelen en hoe je steeds meer snelheid kunt vinden."
Molina denkt dat Red Bull momenteel het beste doorheeft hoe alle onderdelen van de 2023-bolide met elkaar samenwerken. "Daarom zeg ik altijd dat het erg belangrijk is om de auto te begrijpen. Daardoor kun je zaken van de windtunnel naar het circuit brengen en zeker weten dat het werkt. Teams zullen hierom op zoek gaan naar begrip voor het concept. Dat is immers erg belangrijk voor de coureurs."
Lees het artikel op de mobiele website