Fred Vasseur moet pijnlijke pil slikken na Grand Prix van Saoedi-Arabië: 'Het is niet genoeg'

| door R. Willems

Fred Vasseur en Ferrari zitten diep in de problemen na de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Het Italiaanse team had updates meegenomen naar de tweede race van het seizoen, waardoor het vol vertrouwen het weekend inging.

Ook zou de baan in Jeddah de SF-23 veel beter liggen dan het circuit in Bahrein. Marc Gené, testcoureur en ambassadeur van Ferrari, zag het team uit Maranello zelfs als favoriet voor de overwinning op zondag. Maar dat bleek een sprookje te zijn.

Carlos Sainz en Charles Leclerc kwamen tijdens de race niet verder dan een zesde en zevende plaats. Vooral de snelheid van de rode bolide liet te wensen over. Op de harde band verloren beide coureurs meer dan 1.3 seconde per ronde op Max Verstappen en Sergio Pérez.

Die achterstand is nog groter dan tijdens de Grand Prix van Bahrein, waar het team zoveel balansproblemen had. Tegenover Formu1a.uno laat Fred Vasseur weten dat er werk aan de winkel is voor Ferrari.

"We hadden hier niet zoveel problemen met de balans en in feite ging het niet slecht in de kwalificatie. Het probleem is dat we moeten proberen de kracht van de auto langer te laten zien. Maar het potentieel dat er is, zal misschien niet genoeg zijn om Red Bull te pakken", aldus Vasseur na de tweede race van het jaar.

Lees ook

Updates in Melbourne

Om het gat naar Red Bull stukje bij beetje te dichten, moet Ferrari veel updates aanbrengen op de SF-23. Dat gebeurde al in Bahrein en Jeddah, maar ook tijdens de volgende race in Melbourne zal Ferrari updates meenemen.

Het is volgens Vasseur wel belangrijk dat het personeel in Maranello eerst begrijpt waar de huidige problemen vandaan komen, voor ze de auto verder ontwikkelen. Het kan dus nog even duren voor we Ferrari een grote stap voorwaarts zien maken.

"Nu moeten we begrijpen wat we goed doen en hoe we kunnen verbeteren. In Australië krijgen we nieuwe onderdelen die ons kunnen helpen, maar we moeten in de fabriek, met z'n allen, druk uitoefenen om onze problemen op te lossen", gaat Vasseur verder.

"Kijken naar de kloof met anderen zou de verkeerde manier van werken zijn. We moeten naar onszelf kijken en ons richten op wat we kunnen doen om te verbeteren. De auto moet altijd ontwikkeld worden, op alle gebieden. Laten we nu teruggaan naar Maranello, de gegevens analyseren en ons zo goed mogelijk voorbereiden op Melbourne."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen