Onderzoeksbureau Telecompaper heeft in een nieuw rapport laten weten hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens een abonnement heeft op Viaplay. De streamingdienst zelf heeft hier nooit eerder nieuws over naar buiten gebracht.
Viaplay is sinds 2022 dé uitzendgerechtigde aanbieder van de Formule 1 in Nederland. Dat zal de Scandinavische partij ook blijven tot en met 2029. Enige tijd geleden werd namelijk duidelijk dat Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 opnieuw heeft weten te bemachtigen.
Daarmee vist Ziggo voor de tweede keer achter elkaar achter het net, ondanks het feit dat de partij een flink hoger bod had uitgebracht dan Viaplay.
Bij de komst van Viaplay in Nederland was er een hoop kritiek op de streamingdienst. Viaplay koos er namelijk voor om de vaste F1-krachten van Ziggo (Olav Mol, Jack Plooij, Rob Kamphues en Robert Doornbos) niet over te nemen. In plaats daarvan stelde Viaplay een heel nieuw team aan commentatoren, presentatoren en analisten aan, tot grote ergernis van de Nederlandse kijker.
Inmiddels lijkt men in Nederland te zijn gewend aan de diensten van Viaplay. Dat blijkt ook wel uit de data uit het Telecompaper-onderzoek. Volgens het onderzoeksbureau keken er in het eerste kwartaal van 2024 in totaal meer mensen naar streamingdiensten dan naar televisie.
Op nummer een staat daarbij Netflix met ongeveer de helft van het aantal huishoudens dat een abonnement heeft op de Amerikaanse streamingdienst. Op gepaste afstand volgen vervolgens Videoland (20%), Disney+ (19%) en tenslotte Amazon Prime Video (15%). Achter deze vier spelers komt Viaplay met een marktaandeel van zo'n 14%.
Maar hoeveel abonnees heeft Viaplay dan in Nederland? Het bedrijf zelf maakt die gegevens immers niet openbaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kent Nederland in totaal 8,4 miljoen huishoudens. Viaplay heeft dus meer dan een miljoen Nederlandse abonnees (in totaal 1,008 miljoen).
Lees het artikel op de mobiele website