Mercedes-coureur George Russell heeft een penibel moment meegemaakt met Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Hongarije. De viervoudig Grand Prix-winnaar wist een podiumplaats veilig te stellen op de Hungaroring, nadat hij als vierde aan de race moest beginnen. Dat wist Russell voor elkaar te krijgen, omdat hij aan het einde van de race vele malen sneller was dan Charles Leclerc.
In de eerste stint was Leclerc de snelste man op de baan, waarbij hij Oscar Piastri en Lando Norris vrij simpel achter zich wist te houden. Maar na de tweede pitstop van de Monegask leek alle snelheid uit zijn Ferrari SF-25 verdwenen te zijn. Hij reed langzamere rondetijden dan Lando Norris, terwijl hij banden op zijn auto had liggen die véél nieuwer waren dan waar Norris gebruik van maakte.
Het duurde dan ook niet lang voor Leclerc werd ingehaald door Oscar Piastri, waarna ook George Russell voorbij kwam. Dat leverde nog bijna een zware crash op, aangezien Leclerc meerdere keren bewoog in de remzone en daar ook een vijf seconden straf voor ontving.
Voor Russell was het een verrassing dat hij op het podium eindigde, zeker nadat hij zag dat hij aan het begin van de race niet mee kon met het tempo van de Ferrari van Leclerc en de McLaren-coureurs. Echter draaide dat na de tweede pitstops helemaal om en de Brit weet ook waarom dat zo is.
Bij Sky Sports F1 heeft Russell namelijk onthuld dat Ferrari een aanpassing heeft gedaan aan de auto van Leclerc, omdat ze bang waren dat de Monegask anders gediskwalificeerd zou worden. Dat gebeurde eerder in het seizoen ook al, tijdens de GP van China, waar bleek dat Leclerc te veel van de plank onder zijn vloer had afgeschaafd.
Tijdens de eerste helft van de race in Boedapest zag Ferrari - volgens George Russell - dat dit opnieuw stond te gebeuren, waarna ze besloten om hem een andere motorstand te laten rijden, naast het feit dat ze ook de bandenspanning in de Pirelli-band van Leclerc verhoogden. Hierdoor kwam de auto hoger te liggen en was het risico op een DSQ verholpen. Het betekende echter wel dat de Ferrari-coureur kansloos was voor het podium...
Charles Leclerc spreekt Russell hierover overigens tegen. De achtvoudig racewinnaar gaf na de race te kennen dat hij schade had opgelopen aan zijn chassis, halverwege de Grand Prix. Het werd echter onduidelijk waar die schade dan opgelopen zou moeten zijn en veel fans geloven de uitleg van Leclerc dan ook niet.
Dit verhaal krijgt mogelijk nog een staartje!
Lees het artikel op de mobiele website