Mercedes-coureur George Russell heeft de Grand Prix van Hongarije op de derde positie afgesloten, waardoor hij zijn zesde podium van het seizoen heeft gescoord. De Brit loopt daarmee in op Max Verstappen in de strijd om het kampioenschap, die op de Hungaroring een lastige race kende en niet verder kwam dan de negende positie.
Het gat tussen Russell en Verstappen bedraagt nog maar 15 punten, wat betekent dat de Mercedes-coureur in Nederland in principe voorbij kan gaan aan de Red Bull-coureur. Maar voor het zover is wil Russell nog even nagenieten van zijn podium in Hongarije, welke hij halverwege de race niet aan had zien komen.
In het eerste deel van de Grand Prix in Boedapest waren de McLarens en Ferrari-rijder Charles Leclerc namelijk veel te snel voor Russell, maar na de bandenwissel voor Leclerc verloor de Monegask plots al zijn snelheid. Waar hij eerder nog de snelste rondes van de race reed, moest hij nu ronde na ronde een seconde toegeven op zijn directe concurrenten. Dit zorgde ervoor dat Russell aan hem voorbij kon gaan en daarmee een podium kon pakken.
En dat Russell daartoe in staat was, heeft volgens hem een bijzondere reden. De Ferrari SF-25 van Leclerc was in het tweede deel van de race zo langzaam, omdat het team erachter kwam dat ze een illegale auto op de baan zouden hebben gestuurd, als ze Leclerc 'normaal' hadden laten rijden. De plank onder de vloer zou dan te veel afgeschaafd zijn, waar de achtvoudig Grand Prix-winnaar eerder dit jaar ook al voor werd gediskwalificeerd.
"Hij [Leclerc, red.] zal niet toegeven dat ze bijna illegaal waren, maar het enige wat we kunnen bedenken is dat ze de auto te laag bij de grond reden en dat ze de bandenspanning moesten verhogen voor de laatste stint", zei Russell na de race in Hongarije. Ook merkte Mercedes tijdens de inhaalactie van Russell op Leclerc dat de motor van de Ferrari niet meer zo hard liep.
"Ze gebruikten een motorstand die de motor aan het einde van het rechte stuk langzamer maakte, waar je de meeste slijtage aan de plank hebt. Dat is het enige wat we kunnen bedenken op basis van de rondetijden en de motorstand die ze gebruikten en dat soort dingen", aldus de Brit.
Overigens heeft Ferrari zelf naar buiten gebracht dat het tekort aan snelheid bij Leclerc niet werd veroorzaakt door angst voor een diskwalificatie, maar vanwege schade aan zijn chassis. Hoe en waar die schade is opgelopen, was voor het Italiaanse team ook nog niet duidelijk.
Lees het artikel op de mobiele website