Mercedes hoopt dat de W15 een betere auto gaat zijn dan de exemplaren waar George Russell en Lewis Hamilton de afgelopen jaren mee hebben moeten rijden. Sinds de nieuwe regels van start zijn gegaan - in 2022 - heeft het team uit Brackley slechts één overwinningen weten te behalen, terwijl ze in de jaren daarvoor het grootste deel van het seizoen op de bovenste trede van het podium doorbrachten.
Door het mislukte 'zeropod-concept' van Mercedes in 2022 liep het Duitse team twee jaar lang achter de feiten aan. Deze winter hebben James Allison en zijn team ervoor gekozen om het design van Red Bull Racing te kopiëren en tijdens de testdagen waren Lewis Hamilton en George Russell meer op hun gemak in de nieuwe auto dan ze de afgelopen jaren zijn geweest in de W13 en W14. Maar tijdens de persdag in Bahrein, voorafgaand aan de start van het 2024 Formule 1-seizoen, heeft Russell toch weer een verontrustend bericht voor Mercedes.
Volgens de jonge Brit is de W15 een stuk beter dan zijn voorgangers, maar heeft de nieuwe Mercedes-auto wel last van een terugkerend fenomeen: het hevige stuiteren. Russell en Hamilton leken de enige coureurs te zijn die wederom hard aan het stuiteren waren over de rechte stukken, wat ervoor zou kunnen zorgen dat ze de rijhoogte moeten verhogen, om te voldoen aan het reglement voor de onderplank, waar Hamilton vorig jaar voor werd gediskwalificeerd na de GP van de Verenigde Staten.
"Ik zou zeggen dat de auto van dit jaar een totaal andere raceauto is", begint Russell over de W15 bij o.a. Autosport. "De dingen die we vorig jaar hebben geleerd van de manier waarop we de auto instelden, moeten we dit jaar anders aanpakken. Er valt dus nog veel te leren. En het voelt veel beter aan hoe een racewagen moet aanvoelen", is de Brit nog positief.
"Maar het enige waar we aan moeten blijven werken, is waarschijnlijk het stuiteren dat we zien. Vorige week [tijdens het testen] hadden we daar weer mee te maken. De auto stuiterde weer."
Lees het artikel op de mobiele website