George Russell ziet overwinning in Brazilië gestolen worden door Max Verstappen: 'Ik was kwaad'

| door R. Willems

Als Mercedes had geluisterd naar George Russell, was wellicht hij als winnaar over de streep gekomen in Brazilië - iets wat volgens Lando Norris hoe dan ook had moeten gebeuren. De Brit ging aan de leiding van de race in São Paulo toen hij zijn pitstop maakte onder de virtual safety car, vlak voor er met de rode vlag gezwaaid werd. Dat betekende dat hij achter Max Verstappen en de Alpine's moest aansluiten, toen de race weer van start ging.

En dat heeft zijn kansen op een overwinning weggegooid, meent Russell. Bij de start van de race wist hij op knappe wijze de leidende positie over te nemen van Lando Norris, welke hij daarna niet meer heeft weggegeven, tot en met zijn pitstop. Hij kwam als vierde de baan op, waarna hij werd ingehaald door de McLaren van Norris en even later zag hij de rode vlag gezwaaid worden, waarna Russell ontplofte in zijn cockpit.

In plaats van eerste bij de herstart, stond hij nu vijfde en dat was allemaal de fout van Mercedes. Russell wilde namelijk buiten blijven, omdat hij doorhad dat een rode vlag niet ver weg was. Als zijn team naar hem geluisterd had, had de einduitslag van de race er heel anders uit kunnen zien en had niet Verstappen, maar Russell gewonnen.

"Nou, ik denk dat als we buiten waren gebleven, we eerste zouden zijn geweest bij de herstart, voor [Esteban] Ocon, Max [Verstappen] en [Pierre] Gasly. Vooraan rijden is veel gemakkelijker. Het is natuurlijk koffiedik kijken met waar we geëindigd waren, maar ik was op dat moment behoorlijk boos omdat ik buiten wilde blijven", begint Russell.

Lees ook

Mercedes-coureur had alles onder controle

De reden dat Russell buiten wilde blijven, was omdat hij aanvoelde dat er een rode vlag aan zat te komen én omdat hij zijn banden nog volledig onder controle had. Dit terwijl Lando Norris achter hem al meerdere ronden aan het klagen was over zijn rubber en vroeg om een pitstop. Russell denkt dan ook dat hij het vol had kunnen houden op zijn oude intermediates, tijdens de hevige regenbui vlak voor de rode vlag.

"Het was een hele uitdaging, maar we zaten goed. In die eerste 30 ronden hadden we alles onder controle. We hadden een gat van twaalf seconden naar P3, waarbij ik mijn voorsprong op Lando goed kon volhouden. Het is duidelijk dat die drie ronden [voor de rode vlag, red.] heel erg moeilijk waren en daarom wilde ik buiten blijven, want ik had er heel erg veel vertrouwen in dat dit een Safety Car of een rode vlag zou worden. Dat gebeurde onvermijdelijk, want het was onbestuurbaar."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen