Tijdens de Grand Prix van Qatar moeten Formule 1-coureurs minimaal twee pitstops maken. Dat is verplicht, nadat de FIA en Pirelli hebben besloten om de banden slechts een maximum aantal ronden mee te laten gaan op het Lusail International Circuit in Qatar.
De afgelopen twee seizoenen zijn er veel problemen geweest met de banden in Qatar. In 2023 besloten de FIA en Pirelli ook een verplichte twee-stopper te hanteren, wegens het gevaar voor klapbanden. Vorig jaar werd die maatregel niet ingevoerd, waardoor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas aan het einde van de race een klapband meemaakten - welke volgens onderzoek van Pirelli niet waren veroorzaakt door puin op het asfalt.
De Pirelli-banden krijgen het ontzettend zwaar te verduren op de baan in Qatar en hebben dan ook moeite om te overleven, wat gevaarlijke situaties op kan leveren. Hierdoor hebben de FIA en de bandenleverancier van de Formule 1 besloten om dit jaar wederom een regelwijziging in het leven te roepen voor de Grand Prix van Qatar: in 2025 zal er wederom een twee-stopper gereden moeten worden in Losail.
Deze ingreep kan slecht nieuws zijn voor McLaren. Het team van Lando Norris en Oscar Piastri blinkt uit in het heel houden van de banden op hogere temperatuur, terwijl het rubber bij andere teams veel sneller slijt. Doordat de banden in Qatar slechts 25 ronden per set gebruikt mogen worden, zal het voordeel van McLaren een stuk minder sterk zijn.
En dat is dan weer goed nieuws voor Max Verstappen. In Las Vegas wordt verwacht dat de Nederlander beter zal presteren dan Lando Norris - die weinig goeds verwacht op het stratencircuit in Nevada - en nu zou hij ook in Qatar een voordeel kunnen hebben op Norris. Een circuit waar hij eigenlijk minder zou zijn dan McLaren, denkt Helmut Marko.
Lees het artikel op de mobiele website