Max Verstappen kent tot op heden een dramatisch raceweekend in Brazilië. Zo kwam hij in de sprintrace niet verder dan P4 en zag hij zijn kwalificatie later op de dag eindigen in Q1 met een schamele zestiende plaats. De Grand Prix van Brazilië moet de Limburger daarnaast vanuit de pits beginnen nadat Red Bull de nodige wijzigingen aan zijn RB21 heeft doorgevoerd (afstelling + motor). Er is echter een voordeel voor de Nederlander.
Doo zijn vroege exit in de kwalificatie voor de Grand Prix heeft Verstappen namelijk meerdere setjes verse banden over. Zo beschikt iedere coureur over één setje verse harde banden en hebben de meeste rijders één of twee verse setjes van de medium en soft band over. Verstappen beschikt daarentegen over twee setjes verse gele banden en maar liefst drie sets verse rode banden.
In het geval van een late Safety Car (SC) of Virtual Safety Car (VSC) kunnen die verse banden van pas komen. De beide McLarens hebben, anders dan Verstappen, geen nieuwe setjes van de rode band meer over en zullen dus gebruik moeten maken van versleten soft banden in het hierboven beschreven scenario.
Kijkend naar de voorgestelde strategieën van Pirelli lijkt de meest voor de hand liggende strategie een eenstopper met soft-medium te zijn. Als tweede optie draagt Pirelli een tweetal tweestoppers aan: soft-medium-medium en soft-medium-soft. De laatste twee mogelijkheden zijn volgens Pirelli opnieuw eenstoppers: soft-hard en medium-hard.
De Grand Prix van Brazilië gaat om 18:00 uur Nederlandse tijd van start.
Lees het artikel op de mobiele website