Aankomend weekend strijkt de Formule 1-karavaan neer voor de Grand Prix van Canada. Echter, het raceweekend, of althans enkele dagen daarvan, dreigen letterlijk en figuurlijk in het water te vallen. De Canadese overheid heeft nu zelfs een 'Special Weather Statement' afgegeven.
Waar fans dit weekend hopen op een vervolg op de titanenstrijd die lonkt tussen Red Bull, Ferrari en McLaren, is er wellicht droevig nieuws. Het raceweekend in Canada dreigt namelijk letterlijk en figuurlijk in het water te vallen.
Eerder deed GP33 al verslag van de onheilspellende weerberichten voor het raceweekend in Montreal, maar er zijn sindsdien een hoop ontwikkelingen bijgekomen.
Waar AccuWeather eerder deze week aangaf dat er hevige regenbuien op komst waren in Montreal, heeft het weerstation daar nu een Special Weather Statement van Environment Canada bijgevoegd. Dat is een nationaal departement van de Canadese overheid die ervoor moet zorgen dat de kwaliteit van de natuurlijke omgeving van Canada behouden wordt.
"Speciaal weerbericht van kracht: onweer en aanzienlijke hoeveelheden regen. Er wordt tussen 20 en 40 millimeter regen verwacht tussen vanmiddag en vrijdagochtend. Onder bepaalde buien kunnen de hoeveelheden binnen enkele uren zelfs oplopen tot meer dan 50 millimeter", begint het statement.
"De hevige regen kan leiden tot overstromingen en ophoping van water op de wegen. Blijf de waarschuwingen en voorspellingen van Environment Canada volgen", aldus het Special Weather Statement van de Canadese overheid.
Bij de FIA zal men met dichtgeknepen billen naar de hemel kijken dit weekend. In het verleden heeft de autosportbond immers al vaker sessies moeten uitstellen of zelfs helemaal moeten schrappen vanwege het slechte weer. De reden daarvoor is dat de Pirelli-regenbanden niet meer water kunnen verwerken dan 85 liter per seconde, of 5100 liter per minuut.
Volgens AccuWeather valt de meeste regen op vrijdag zaterdag. Met dit gegeven zouden dus mogelijk alle drie de trainingen én de kwalificatie in het water vallen. Afwachten dus voor de FIA.
Lees het artikel op de mobiele website