Red Bull-adviseur Helmut Marko ziet dat Max Verstappen verdacht veel weg heeft van Formule 1-legende Ayrton Senna. De Nederlander is na zijn zege in Monaco namelijk de coureur die de meeste overwinningen boekte in dienst bij Red Bull (39). Ook staat Verstappen nog maar twee zeges achter Senna als het gaat om raceoverwinningen (39 om 41).
Waar Verstappen op zondag als eerste over de streep kwam in een opdrogend Monte Carlo, was de Nederlander op zaterdag heer en meester in de laatste sector van het Circuit de Monaco. In zijn laatste vliegende ronde - de ronde waarmee Verstappen pole position wist te veroveren - maakte de Nederlander maar liefst meer dan tienden goed op de polesitter van dat moment, Fernando Alonso.
Wanneer Marko gevraagd wordt naar de kwalificatieronde van Verstappen door De Telegraaf, geeft de Oostenrijker aan dat hij gelijkenissen zag tussen de poleronde van Verstappen en de poleronde van Senna tijdens de Grand Prix van Japan in 1989. Toen zette Senna zijn McLaren MP4/5 namelijk met 1,7 seconde voorsprong vóór McLaren-teamgenoot Alain Prost.
"Ik zag beelden van Senna die in Japan een hele sterke ronde reed. Dat was te vergelijken met de ronde die Max reed tijdens de kwalificatie", zo begint Marko. Volgens de oud-coureur was Verstappen dit weekend dan ook iedereen de baas in de straten van Monte Carlo. "Het rondje van Max was op de limiet, maar toch verloor hij nooit de controle. Tijdens de race deed hij dat ook, of het nou droog of half nat was."
Verstappen heeft met zijn overwinning in Monte Carlo 39 keer op de bovenste trede van het podium gestaan in dienst bij Red Bull. Daarmee is de Nederlander de coureur die de meeste overwinningen behaalde als Red Bull-piloot. Volgens Marko is het goed mogelijk dat Verstappen dit seizoen de coureur wordt die by far de meeste overwinningen gaat halen als Red Bull-coureur.
"Ik verwacht dat onze auto snel is in Barcelona. Ik ben daar in ieder geval minder bezorgd over dan hier in Monaco het geval was. Ik dacht namelijk dat Ferrari hier sterker zou zijn", aldus Marko, die doelt op de tegenvallende P6 en P8 van Ferrari.
Lees het artikel op de mobiele website