Voor Helmut Marko is er één coureur die hij, met de kennis van nu, nooit opnieuw aan zou nemen. Het gaat hierbij om Nyck de Vries, die in de eerste helft van 2023 bij Scuderia AlphaTauri in actie kwam, maar vlak voor de zomerstop werd vervangen door Daniel Ricciardo. De Nederlander viel in zijn periode bij het Italiaanse team niet in de smaak bij Marko.
Nyck de Vries had eigenlijk helemaal geen zitje in de Formule 1 en een grote kans leek hij de komende jaren ook niet te krijgen, maar door een blindedarmontsteking van Alex Albon veranderde dat allemaal. De Friese coureur mocht invallen in Monza en wist met zijn Williams-bolide direct punten te scoren, waardoor hij een 'hot prospect' was. Onder andere Helmut Marko wilde Nyck graag inlijven en hij werd in 2023 dan ook gestald bij AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull Racing.
Maar bij AlphaTauri liep het niet zoals verwacht. De Vries kon niet in de buurt komen van Yuki Tsunoda en reed ook te veel schade, ondanks zijn bakken aan ervaring in andere raceklassen. Vooral bij Helmut Marko heeft Nyck geen goede indruk achtergelaten en in gesprek met het Italiaanse AutoSprint laat Marko dan ook weten dat het aanstellen van De Vries zijn 'grootste fout' is geweest in zijn F1-carrière.
"Mijn grootste fout? Nyck De Vries, zonder twijfel. Hij had het heel goed gedaan bij zijn debuut in Williams in Monza, maar toen hij eenmaal bij ons in dienst was, werd hij niet beter. Hij had een onberispelijk cv [kampioen in F2 en wereldkampioen in Formule E, red.], maar de chronometer was het niet met hem eens en in een poging om sterker te worden, maakte hij vervolgens fouten", aldus de adviseur en coureurbaas van Red Bull.
Inmiddels heeft Nyck de Vries zijn draai weer gevonden in de elektrische raceklasse, de Formule E. In het 2020/2021-seizoen wist de Fries in deze klasse wereldkampioen te worden en dat kunstje probeert hij te behalen. In de eerste twee races van het huidige FE-jaar heeft De Vries tweemaal in de punten gereden, met een zesde plaats in Brazilië en een achtste plaats in Mexico.
Lees het artikel op de mobiele website