Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse OE24 gesproken over de recente vormdip van Red Bull. Volgens de Oostenrijkse oud-coureur komen teams als McLaren en Ferrari dichterbij doordat ze de RB19 kopiëren.
Het team van Red Bull werkte afgelopen seizoen een bijzonder jaar af. In totaal werden er 21 van de 22 races gewonnen. Velen dachten dan ook dat Red Bull dit seizoen opnieuw zou domineren. In het begin van het seizoen leek dat ook het geval te zijn, maar sinds de Grand Prix van Miami is dat beeld 180 graden gedraaid.
McLaren en Ferrari zijn namelijk dichterbij gekomen aan Red Bull en in de laatste drie races won Max Verstappen slechts één race. Ter vergelijking: van de eerste vijf races won Verstappen er vier.
Volgens Marko is de concurrentie toegenomen doordat teams als McLaren en Ferrari de Red Bull-bolide hebben gekopieerd. Ook speelt het volgens de Oostenrijker mee dat er een verschil is tussen de Red Bull-simulator en de echte RB20.
"We zitten nu in ons derde jaar met de huidige reglementen en mensen kopiëren. Sommigen kopiëren beter, en je ziet nu het resultaat bij McLaren. Ferrari heeft zich ook constant verder ontwikkeld", begint Marko.
"Onze twee coureurs kwamen enthousiast naar Monte Carlo en zeiden dat de auto geweldig was over de kerbs. Maar zodra ze in de auto zaten, zeiden ze: Onbestuurbaar!"
Ook McLaren-teambaas Andrea Stella is de recente vormdip van Red Bull opgevallen. Volgens de teambaas van de formatie uit Woking zijn de afgelopen drie races echter vertekend beeld geweest en hangt de echte vorm van Red Bull af van de races na die in Canada.
"Ik denk dat het beeld van de concurrentiepositie van Red Bull me niet helemaal duidelijk is. Het is duidelijk dat Imola en Monaco twee circuits zijn waar het rijden van kerbs en het nemen van hobbels belangrijk is voor de prestaties. In Miami ook tot op zekere hoogte, maar niet zo veel", begon Stella.
"Dus ik denk bijvoorbeeld dat onze vooruitgang niet alleen te danken is aan het feit dat we competitiever zijn op dit soort karakteristieken. Ik denk dat dat meer echt is - we hebben gewoon goede downforce aan de auto toegevoegd", voegde de Italiaan toe.
“Onze twee coureurs zijn niet blij met het gedrag op stoepranden en hobbels hier in Monaco. Maar wat is er precies aan de hand met Red Bull? Daar ben ik niet zo zeker van. Ik denk dat we nog een paar races nodig hebben om daar achter te komen, want we gaan natuurlijk naar Canada, wat ook een veeleisende baan is met kerbs en hobbels. Dan denk ik dat een aantal circuits na Canada ons meer zullen vertellen over de concurrentiepositie", aldus Stella.
Lees het artikel op de mobiele website