De Grand Prix van Monaco in 2024 zal de geschiedenis in gaan als één van de saaiste races aller tijden. Max Verstappen en Lewis Hamilton waren na afloop niet te spreken over de veredelde optocht in het prinsendom en Red Bull-adviseur Dr Helmut Marko bevestigt inmiddels in zijn column voor Speedweek, dat daaraan gewerkt wordt achter de schermen.
Na afloop van de race in Monaco, waren Verstappen en Hamilton kritisch. Door de brede auto's en de smalle straten in Monte Carlo, was inhalen haast onmogelijk. Na de harde crash van Kevin Magnussen met Sergio Pérez, werd er meteen een rode vlag getrokken. Tijdens die rode vlag-situatie, besloten de meeste coureurs om nieuwe banden onder hun auto te gooien en de race uit te rijden. Dit resulteerde in een ware optocht.
Verstappen stelde op de boordradio dat hij de volgende keer een kussen zal meenemen en Hamilton concludeerde al na de race dat er zachtere banden voor Monaco ontwikkeld moesten worden. Dr Marko heeft door middel van zijn column hierop gereageerd.
Lees ook
Max Verstappen en George Russell hebben oplossing voor 'saai' Monaco: 'Dat moeten we doen'
Lando Norris haalt uit naar FIA na 'frustrerende' en 'oneerlijke' situatie in Monaco
Veranderingen aan Monaco
Marko is het eens met Verstappen en Hamilton, maar vindt niet dat Monaco van de kalender mag verdwijnen. Daarom is hij dan ook blij dat er iets gaat gebeuren aan het circuit. De Oostenrijker bevestigt dat de organisatie aan het kijken is om inhalen makkelijker te maken in Monaco: "Na de rode vlag was de GP van Monaco een processie, maar je kunt je de Formule 1 niet voorstellen zonder Monaco, want dit circuit is bedoeld om te volgen wat Ferrari is voor Formule 1-teams. Maar je moet iets doen. Het gemakkelijkste zou zijn om de route te veranderen, en er zijn al plannen en ideeën", laat Marko weten.
Marko zelf schroomt ook niet om wat ideeën op tafel te gooien. "Een andere mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld twee verplichte pitstops te eisen, of dat alle drie de typen banden gebruikt moeten worden, zodat er een stukje strategie in het spel komt. De regelwijziging van 2026 zal auto's iets lichter en kleiner maken, maar dat alleen zal het probleem niet oplossen. We moeten ofwel het aantal bandenwissels specificeren, ofwel een route hebben waarbij er op zijn minst een realistische inhaalkans is", sluit de Oostenrijker mee af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties