Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft in gesprek met het Britse Sky Sports tekst en uitleg gegeven over de overwinning van Max Verstappen in Imola. Volgens de Oostenrijker waren er een aantal factoren die een bijdrage hebben geleverd aan het succes van Verstappen.
Verstappen was de gehele race vooraan op de eerste plek te vinden. Zijn leiding kwam in het begin van de race ook niet in gevaar en dus leek de Nederlander af te stevenen op een gemakkelijke 59e Formule 1-overwinning. Richting het einde van zijn tweede stint, die op de harde band werd verreden, veranderde dat beeld echter compleet.
McLaren-coureur Lando Norris kwam namelijk met rasse schreden dichterbij en naderde uiteindelijk zelfs tot iets meer dan zeven tienden van een seconde. In sommige rondes was het verschil in rondetijd tussen Verstappen en Norris wel één seconde, in het voordeel van de Britse coureur. Hierdoor was er in de laatste tien rondes van de race een heus gevecht voor de overwinning tussen Verstappen en Norris.
Toch wist Verstappen zijn RB20 als eerste over de zwart-wit geblokte lijn te krijgen. Volgens Marko waren er een aantal zaken die de doorslag hebben gegeven tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Ook helpt de coureur een verzinsel de wereld uit. "Ik denk niet dat dat de beslissende factor was", antwoordt Marko op de vraag of het moeten inhalen van Sergio Pérez Lando Norris de overwinning heeft gekost.
"De beslissende factor was dat we snel waren op de medium band, maar snelheid tekort kwamen op de harde band. Na twee of drie rondes daalde de temperatuur en kwamen de banden niet meer in hun ideale operating window", gaat de man uit Graz verder.
Ook zag Marko dat er een belangrijke rol was weggelegd voor Verstappen. "Het was een ongelofelijke prestatie van Max, die compleet foutloos reed. Gelukkig maakte Norris enkele foutjes toen hij achter Max reed. Hierdoor kwam hij niet in de DRS-zone."
Die foutjes van Norris kwamen voort uit een radiobericht vanuit de McLaren-garage, zo denkt Marko. "Het was een erg interessant radiobericht van zijn engineer. Hij reed op de limiet en hoorde toen dat hij nog harder moest pushen. Dat irriteerde hem. Dat (het radiobericht, red.) is nogal negatief voor de concentratie in zo'n situatie", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website